zondag 20 november 2011

16. Zondag Simpel Thuis

Onverwachts toch thuis op zondag en er het beste maar van maken. Lekker aan het (ont)rommelen geweest, was gedraaid en opgehangen, afwasje gedaan en straks maar eens kijken wat het menu voor komende week wordt.
Kleine wereld vandaag, de ochtend begon met mist en nu trekt het weer helemaal dicht. Zoals een bekende medeconsuminderaar en weervrouw twitterde: Dichte mist, hou de vangrail vast ....
Net even rondje langs mij bekende bloggers gemaakt en ontdek ik ineens tot mijn vreugde dat ik een boek "gewonnen" heb om te mogen lezen en weer door te geven. Groen, groener, groenst, lijkt me na No Impact Week geen slechte doorstart om nog groener te worden.

Ik kwam in de Telegraaf van mijn vader nog een interessant boek tegen. 'Doe het zelf, doe het groen', tips voor een milieubewust stadsleven.

Vrijdag verschenen, alleen de prijs houdt mij voorlopig tegen, 29,90 vind ik pittig aan de prijs en ik wacht wel tot het boek 2de hands naar bovenkomt. http://www.rootsimple.com/ is de website van de auteurs, dus voorlopig lees en spit ik daar wel hoe ik zo zelfvoorzienend mogelijk in de stad kan leven.
Ook las ik nog een interessant stuk over een People's Supermarket in Londen, een soort buurtsuper van en voor de klanten, waar zo min mogelijk weg wordt gegooid. Maaltijden worden twee keer per dag bereid van producten die aan de datum zijn en waar ook boeren en (thuis) kwekers rechtstreeks hun verse waren kunnen verkopen. Zoiets kennen wij toch niet bij mijn weten. De prijzen worden bewust laag gehouden en ze werken met leden en vrijwilligers. Hier kunnen de kromme komkommers en groente met een plekje ook verkocht worden en daardoor kunnen ze de prijzen zo laag houden. Leden betalen 25 pond per jaar en moeten vier uur per maand vrijwilligerswerk in de winkel doen als vakken vullen of achter de kassa, maar krijgen 10% korting op al hun aankopen. Interessant concept, ze draaiden het eerste jaar al gelijk en er zijn plannen om in een andere arme wijk een tweede winkel op te zetten.

2 opmerkingen:

  1. Klinkt goed die winkel in londen!

    En ook het boek klinkt interessant, maar ook ik wacht... tot hij in de bieb te vinden is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. bedankt voor je reactie, ga bij deze met veel plezier volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!