maandag 7 november 2011

10. No Impact week - dag 2 Afval

Vanaf zondag werden we geacht ons persoonlijke afval al apart te houden en uiteraard zo min mogelijk afval te produceren. Elke dag komt er een uitdaging bij en we worden ook geacht de eerdere uitdagingen de rest van de week ook vol te houden.
Het niet kopen van dag 1 is geen punt deze week. Ik koop toch al zeer weinig buiten de dagelijkse dingen om, al had ik vanmorgen even een aanvechting om een nieuw shaghoesje te halen. De mijne was al totaal versleten en ik ben hem afgelopen zaterdag ook nog verloren.
Ik had nog een cadeaubon in mijn tas zitten van mijn verjaardag van een Primera winkel in de buurt van mijn werk en reed vanmiddag langs die winkel. Maar toch maar door gereden, het kan later ook. Pakje shag kan ook los in de tas, maar ik was zo gewend aan een net hoesje erom heen.


Mijn afval is ook minimaal. Als ik het bekijk zit er nog niets echt overbodigs in. Lege broodzak, wat koffiepads, verpakking van een worst voor de snert, wat paprikaresten en uienschillen.
Een broodtrommel voor mijn lunch gebruik ik al veel langer i.p.v. zakjes. Ik heb twee katers, dus er is ook wekelijks een kattenbak te verschonen. Dat zit in een papieren zak.  
Vlees kan ik nog niet onverpakt kopen. In mijn dorp zit alleen een AH en de meeste aanvullende boodschappen haal ik op vrijdag bij de Lidl in Nootdorp, omdat ik dan daar werk en vrijwel langs die Lidl kom. En ook daar is al het vlees voorverpakt in plastic. Een slager is nergens meer te bekennen. Ineens schiet me te binnen dat ik toch nog een echte slager bij mijn vader aan de overkant weet. Daar ga ik toch ook eens kijken.
Mijn boodschappen komen deels van de voedselbank en zijn dan al lokaal en onverpakt vaak. Ik weet ook een paar adresjes waar ik rechtstreeks van de boer/kweker kan kopen. Stoofperen heb ik nog liggen, tomaten en paprika's komen waarschijnlijk ook wel uit lokale kassen. Die kan ik om de hoek ook langs de weg kopen. (kassengebied westland) 
Ik kook al zeer basis. Bak mijn eigen brood in de bbm als het niet via de voedselbank binnenkomt, want dan maak ik dat eerst op. Dat is er dan al, maar uiteraard altijd wel in een plastic broodzak. Nu kook ik met wat er is en probeer ook alles te gebruiken. Deel wat ik teveel heb, want er zit ook wel eens wat teveel in mijn tas om in mijn eentje te verwerken.   
        

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!