maandag 21 november 2011

18. Eetinspiratie nodig

Wekelijks krijg ik een tas met o.a. groente. Op zich natuurlijk zalig, want wat er al is hoef ik niet te kopen. Nu zitten daar steeds spruiten in.
Hele dikke spruiten zelfs, die ik al eens gewoon gekookt heb geprobeerd, maar toen waren ze na 15 a 20 minuten nog keihard. Nu hou ik wel van beetgaar en niet zacht en snotterig, maar hier was geen vork in te krijgen.
Vandaag heb ik ze maar in de grote koekenpan gegooid. Eerst een kipfiletje bruin rondom aangebraden en toen een grote aardappel in blokjes erbij gedaan met een gesnipperd uitje en dit keer de spruiten in vieren gesneden erbij gedaan en alles nog even rondom aangebraden en toen een kopje water toegevoegd en met deksel erop nog een kwartiertje laten pruttelen. Dan zijn de aardappels/groente gaar en is het water ongeveer verdampt. Dan kun je het nog even op een hoog vuurtje bruiner bakken en wat kruiden toevoegen. En dat smaakte prima.

Maar ik heb nog wel zeker voor drie, vier maaltijden aan dikke spruiten.
Plus de wereld aan kleine langwerpige tomaatjes, 6 a 7 paprika's, twee gele cougettes, twee flespompoenen, een aubergine, een prei en een komkommer liggen. Voor een alleenstaande is er soms erg veel te verwerken en ik deel er al van uit ook. 

Afgelopen week had ik al een grote pan verse tomatensoep gemaakt van o.a. paprika, wat grote vleestomaten die er ook nog lagen en nodig op moesten en wat gehaktballetjes en pastasaus van o.a. paprika's, ui en tomaat met rul gebakken gehakt. Van het laatste heb ik ook twee keer gegeten, van de soep wel minstens vier dagen.
Ik bakte eens een uitsmijter met gesnipperde ui en paprikareepjes en ik heb extra paprikareepjes door het shoarmavlees gedaan. En dan hou ik nog over. Ik doe zo ongeveer dagelijks plakjes tomaat op mijn brood.

Ik hou mijn keuken al koud om alles maar zo goed mogelijk te houden en heb een deel ook in de schuur gezet.
Ik wilde al lege klickklack potten verzamelen om pastasaus te kunnen wecken, maar die lopen nog niet zo hard binnen. Zoetzuur is ook een mogelijkheid om het allemaal langer bewaarbaar te maken, maar dan heb ik ook weer potten nodig. In mijn omgeving wordt kennelijk erg weinig uit potten gegeten en ik heb ook mijn clienten gevraagd om ze te bewaren, maar dat loopt dus ook niet erg op.

Mijn vriesruimte is ook zeer beperkt, dus oneindig invriezen lukt ook niet. Kortom een luxe probleem van teveel zien te verwerken in te korte tijd, want op donderdag komt er al weer nieuwe aanvoer binnen en aan de andere kant niets laten verkommeren, want dat doet mijn consuminderhart ook weer zeer. Deze week sla ik een keer over, dus kan ik even inlopen, maar de inspiratie is soms ook even weg om weer eens iets heel anders te verzinnen met steeds ongeveer dezelfde ingredienten, die wekelijks weer binnenkomen.       

2 opmerkingen:

  1. Erg he? Ik heb ook een groentenabonnement, voor 2 personen, maar wij houden ook regelmatig iets over. Meestal maken we dan op woensdag lasagna of nasi, daar doen we dan alles wat we overhebben doorheen... Maar bij ons zit er nog best wel wat variatie in, moet ik zeggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Roep eens op de GG dat je kleine 1 persoonpotjes zoekt!
    VAnaf nu zal ik ook de potjes voor je bewaren.
    Je kan beter zo af en toe een potje te veel hebben en in de glasbak gooien dan goed voedsel weg doen omdat je er geen ruimte voor hebt.
    Het enige wat hier uit pot komt zijn doperwtjes en af en toe appelmoes(laatste vinden de kids lekkerder dan de zelf gemaakte)En pasta saus van de Aldi,die vinde ze ook het lekkerst.Daarvoor ga ik niet meer een hele zaterdag in de keuken staan en dan iedere maaltijd horen dat ze het niet lekker vinden.
    Zoek je nog andere dingen om in op te slaan?

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!