vrijdag 2 december 2011

27. Consuminderen in december

Hier wordt in december ook druk geconsuminderd. 
De Sint gaat deze voordeur voorbij dit jaar.

De kerstversieringen komen pas na de sint te voorschijn en we doen het verder met wat er is.

Ik denk dat ik niet eens een boom neerzet dit jaar. Met mijn twee, nog vrij jonge ex-katers is het toch iedere keer afwachten wat er in blijft hangen en of hij nog rechtop staat iedere dag.

Ik ga voor klein, maar simpel dit jaar.
Uit Belgie had ik nog een mooie tak meegenomen en verschillende maten en soorten denneappels geraapt. Die wilde ik eerst boven de eettafel zien te hangen, maar bij nader inzien wilde ik toch niet zomaar wat gaten in het plafond maken.
Maar ik kan hem ook voor het raam hangen aan de gordijnstok en dan versieren met seizoensdingetjes. Dan kan hij blijven hangen en kan ik er in het voorjaar weer gele voorjaarsdingetjes aan hangen bijvoorbeeld. 
Dat gaat het dus worden.
Ik heb wel een doosje attribuutjes bij het tuincentrum meegenomen afgelopen zondag om zelf wat kerststukjes te kunnen maken en net bij de Xenos ook nog wat leuke kleine houten kerstvoorwerpjes om aan mijn tak te hangen. Voor 7 euro ben ik klaar voor deze kerstdagen, groen heb ik wel in mijn tuintje en een grote skimmia staat er ook plukklaar in.

Kerstkaarten heb ik ook nog voldoende voor jaren in huis heb ik ontdekt na mijn verhuizing. Elk jaar bleven er wel weer over, dochter nam ook telkens weer nieuwe mee en soms kwam ik niet eens aan versturen toe. Die verdwenen weer in laden, nu ligt alles bij elkaar en ik kan gewoon nog tijden vooruit.

De Lidl had een leuke gourmetschotel in de aanbieding, die schuif ik wel de vriezer in voor één van de Kerstdagen of Oud en Nieuw en als ik alleen ben kan ik er minstens twee a drie dagen van eten.
Tip voor mezelf om de schotel in delen in te vriezen. Zodat ik er meerdere keren de lol van heb. 

Eerste Kerstdag is al besproken, dan ga ik met mijn vader bij een eveneens oude aangetrouwde tante eten, die ook alleen is. Sinds mijn moeder overleden is, doen we dat al af en toe, zo'n twee a drie keer per jaar. Dan vindt ze het leuk om ons weer eens op een etentje te tracteren.
Mijn ouders hebben haar jaren opgevangen toen haar man (de jongere broer van mijn moeder) plotseling nog vrij jong overleed. 

Andere jaren vierden we de kerst wel met wat kadootjes onder de boom, maar nu hier de laaste twee kinderen ook niet meer in huis en niet vlak in de buurt wonen, zal dat dit jaar er ook niet meer van komen. Tijd om nieuwe rituelen en nieuwe gewoontes te ontwikkelen. 
Ik ben wel lekker vrij. De laatste twee weken van december kan ik lekker thuis keutelen. Eerst had ik alleen de laastste week vrij genomen, maar ik heb er nog een week aangeplakt, zodat ik Serious Request en Het Glazen Huis ook lekker kan volgen. Dat geeft mij een ultiem Kerstgevoel in de aanloop naar de Kerstdagen en is een kadootje voor mezelf.
En nu maar weer eens de keuken in om een warm hapje gezondheid te gaan toveren.          

1 opmerking:

  1. Ik vind dat je het heel goed aanpakt om van de aankomende tijd toch juist een hele gezellige tijd te maken. Nieuwe rituelen in het leven roepen schrijf je, dat vind ik echt klasse.
    Warme groet vanuit de casa!

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!