donderdag 15 december 2011

42. Ziek zijn is ook consuminderig

Gisteren was ik echt heel lamlendig, vandaag ging het weer ietsje beter. Vanmiddag weer mijn tas gehaald en vanavond had ik ineens de gang erin.
Ik heb de vriezer eindelijk eens ontdooid en dat was echt hoognodig.
Ook dingen weggegooid, waarvan ik geen idee meer had hoe lang het er al in zat en er zaten ook nog ijsjes in van heel lang geleden. Nu eet ik zelf helemaal geen ijs, dus er was ook geen enkel nut meer om dat ruimte in te laten nemen.
Achteraf valt het altijd wel weer mee, zo'n klus, dus waarom doe ik het niet regelmatiger?
Nu zat er een behoorlijk dikke laag ijs in en ik kreeg de lades ook amper open. Ik had een paar diepvries dingen meegekregen die er niet in pasten, dus de koe bij de horens gevat en ontdooien die hap.
Weg doen wat ik toch niet gebruik en waar ik ernstige twijfels aan had en ruimte maken voor producten die wel goed bruikbaar zijn.

Gelijk de stekker van de magnetron ook maar eens eruit getrokken. Die zat achter de koelkast in het stopcontact en stond eigenlijk constant stand-by, terwijl ik hem amper gebruik. Zelfs het klokje stond niet op tijd, maar op 0 dus het had geen enkele zin om hem aan te laten.
Weer een kleine besparing die geen enkele moeite kost.

Ik ben ook begonnen met weer wat meer losse euro's klaar te leggen voor de nieuwjaarswensen van de bezorgers van de lokale bladen.
Die zullen binnenkort ook wel weer langs komen en dan vind ik het handiger om vast iets te hebben liggen. Anders voel ik me misschien verplicht meer te geven dan ik wil, omdat ik geen kleiner geld in huis had. Dat is me ook wel eens overkomen.
Ook voor collectes heb ik vaak wel een paar euro's klaar liggen in een bakje bij de deur.
Nu weet ik dat er meer mensen langs gaan komen komende tijd. Er zijn zowiezo drie krantenbezorgers die wekelijks langskomen en die wil ik best wat geven voor een goede bezorging. 
Verder heb ik de reclame bezorging dit jaar gestopt met een Nee-Ja sticker. Want dat gaf niet alleen bergen overbodig papier, maar brengt uiteindelijk ook een stuk of wat bezorgers die ook weer aan het eind van het jaar langs komen met hun goede wensen en hand uitgestoken. Dus dat is ook weer een kleine besparing op jaarbasis.
Consuminderen is niet iets negatiefs, maar juist positief. Meer doen, meer kwaliteit in je leven brengen zonder bakken geld uit te geven.






   

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!