zondag 4 december 2011

30. Consuminderzondag

Fris in huis vanmorgen. Wat heerlijk dat je dan even aan je thermostaat kunt draaien om het een beetje warmer te maken.

Gisteren toch weer lekker bezig geweest met schoonmaken en opruimen. Vaak ben ik nogal chaotisch bezig, zonder voorop gesteld plan en dan ren ik van het één naar het ander. Ik heb al allerlei websites met huishoudschema's uitgeprobeerd, van fly lady tot noem maar op. De huishoudcoach, huishouden voor dummies, boeken gelezen en een opruimcursus gevolgd.
In mijn werk als thuishulp ben ik heel secuur en netjes, maar daar hoef ik de rommel niet op te ruimen. Al bijna vijf jaar ben ik dagelijks bezig als thuishulp met zeer tevreden cliënten.
Want daar strand ik zelf in, weinig tot geen structuur hebben, geen vaste plekken voor spullen.
Voorbeeld: Ik ben nog steeds papieren aan het uitzoeken, administratie was in meerdere dozen terecht gekomen. Kerstkaarten kwamen er van alle kanten tevoorschijn. Alles in een la gestopt in de woonkamer, die la werd ook al te klein. Vraag aan mezelf: Waarom stop ik die in een la in de woonkamer, terwijl ik ze maar 1 x per jaar nodig heb. Hebben dus andere plek nodig. En zo moet ik mijn hele huisje doorwerken.
Mijn keukentje is erg klein. Gasfornuis en aanrecht met drie onder- en bovenkastjes aan de ene kant en wasmachine met magnetron erop en koelkast/vriezer aan de andere kant met een radiator ernaast, gangetje ertussen.
Ik kook graag en heb meer spullen dan er in het keukentje passen, bakspullen, mixer, blender, fritespan, gewone pannen, hapjespan, senseo, broodtrommel, magnetron, ovenschalen enz. Veel bakspullen schuif ik in de oven, maar als ik die dan eens gebruiken wil, staat alles weer op gasfornuis/aanrecht, enz.
Veel heb ik al weggedaan, want de drie bovenkastjes stonden vol mokken, kopjes, borden, glaswerk, broodbeleg en kruiden.
In mijn vorige huis had ik een afwasmachine, dus dan heb je veel van alles. Hier woonde ik tot voor kort met drie/vier personen en nu alleen, dus er kan weer meer weg.
Op weg gaan naar een simpeler leven valt soms niet mee. Want het is gewoon veel wegdoen wat binnen geslibt is en je heel gewoon bent gaan vinden. Ik moet er nu met heel andere ogen naar kijken en weghalen wat niet meer van toepassing is.
Vandaag maar weer eens verder in de keuken ruimen. Gisteren al drie verse worsten geweld zodat die in tweeën in de vriezer kunnen voor later. En eentje vrijdag al op brood gedaan en in de verse groentensoep als balletjes geknipt. Gisteren weer soep en vers gemaakte lekkerbekjes meegenomen. Dat doe ik ook niet elke week en ze waren wat klein uitgevallen dus ik kreeg er vier mee i.p.v. drie. Dat is ook weer een beetje voor in de vriezer voor later. 
Die vriezer moet ook nodig eens leegegeten worden, dus voorlopig mag ik niks meer bijkopen voor deze maand.

Dat is mijn december voornemen, meer eten wat er al is, uit de vriezer en uit de voorraad, want er is voorlopig genoeg in huis. Alleen wat verse waar erbij halen. En me strakker aan mijn eigen planning houden, want ik maak wel weekmenuutjes, maar soms zakt de moed me wel eens in de schoenen. Dan wordt het maar weer eens brood en dan verschuift alles weer en dan ontkomt me wel eens iets dat vervolgens weggegooid moet worden. Dat had ik van de week nog met twee schouderkarbonaadjes.  Twee had ik netjes opgegeten en twee waren eigenlijk voor een pan snert bedoeld, waar ik dus niet aan toe kwam om te maken en vervolgens vond ik ze wat groenig uitgeslagen en ver over datum in de koelkast. 
Ik ga eerst eens goed inventariseren wat er in huis is en de voorraad verkleinen. Want in gedachte ben ik vaak nog met meer personen en dan sla ik wel eens wat teveel in. Vlees is zo'n punt waar ik vaak te veel van haal. Veel is per vier verpakt en pak ik wel weer om, maar ik laat ook wel eens wat in de koelkast voor een later tijdstip liggen en kom er vervolgens dan niet aan toe. Dat is ook een punt om aan te werken.     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!