woensdag 11 januari 2012

50. Lekker basis bezig zijn

Ik probeer de winkel te mijden deze week verder. Voorlopig is er nog voorraad te veel, dus daar mag wel het één en ander van opgemaakt worden.
Mijn brood was ook op vandaag, maar daar heb ik de BBM voor.
Er was nog een mix in huis die iets over de datum was, ontdekte ik net, dus die eerst maar eens opgebruiken.
Die komt er trouwens ook niet meer in. Het was een mix van AH voor abdijbrood, maar nu het etiket eens goed gelezen en er zit van alles toegevoegd in. Dat komt dus niet meer binnen in het vervolg. Gewoon brood bakken van volkoren meel en zelf de gist enzo toevoegen wordt het in de toekomst.
Ik wil gewoon lekker basis eten en koken en niet meer met mixen, pakjes enzovoort werken.
Liefst biologisch, zo diervriendelijk en zo groen en duurzaam mogelijk voor zover de portemonnee het toelaat, maar dat zal ik in kleine stapjes op moeten bouwen. Ik maak eerst op wat er nu in huis is en wat later nieuw binnenkomt aan boodschappen wordt zo milieu bewust mogelijk aangeschaft.
Dat gaat voor mij weer een heel nieuwe zoektocht worden.
Tot nu toe kocht ik altijd vooral erg op de prijs lettend, maar de gedachte achter de kiloknallers staat me nu ook tegen. Ik ga op zoek naar vooral eerlijke voeding en ook kleding e.d.
Via de lokale ruilkring valt er ook wel iets te halen straks. Ook de kringloop en het Goede Doelenwinkeltje staan af en toe op de route.  Ook lokaal valt er wel het één en ander te kopen in het seizoen. Peren, paprika's, komkommers en tomaten weet ik wel rechtstreeks bij de teler te koop, maar hoe biologisch die zijn, staat er niet bij.
Ik wil de grote supers zo min mogelijk gaan bezoeken en meer voor de kleinere winkeltjes gaan kiezen. In Pijnacker zit wel een biologische groentenwinkel en Delft heeft ook twee natuurvoedingswinkels, dus daar zal ik eens vaker langs gaan, dan de 1 x per jaar dat ik er nu hooguit eens langs ga om eens te bekijken wat er te koop is. 
Eerst maar eens inventariseren wat er nog in huis is en opmaken wat nodig op moet. Mijn voorraadkast staat aardig vol met blikken en potten. Een tijdje aanvulling van de voedselbank brengt ook niet het gezondste binnen, maar ik draai gelukkig nu weer op eigen kracht.
Dus nu is het eerst zaak om uit te dunnen en op te maken wat er is en dat zal soms aparte en/of verrassende maaltijden geven. Alleen verse groente en fruit zullen er wel bij moeten komen. Biologische melk heb ik wel meegenomen, zodat ik ook wat bakken kan en een keer hartige pannenkoeken kan bakken van de week. Vlees wil ik ook niet meer elke dag eten, vandaar ook een keer pannenkoek op het menu deze week.    

1 opmerking:

  1. Goh wat ben jij een ommezwaai aan het maken in heel je denken en je doen. Ik vind dat heel erg mooi om te lezen en ik kan bijna voelen hoe fijn dat moet zijn.
    Je enthousiasme, je gevoel dat je nu je leven inricht helemaal zoals je dat zelf wilt en hoe het goed voelt.
    Ik ben blij voor je.
    Warme groet uit de casa.

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!