zondag 29 maart 2015

158. Weekje opruimvakantie gehad

Helemaal strak en glad zal het bij mij nooit worden, maar ik ben lekker opgeschoten deze week. Het begin is er in ieder geval en er zijn bresjes geslagen. 
Dat geeft weer lucht en ik voel me er ook beter door. Ik volg een paar opruimblogs en facebookgroepen die met opruimen te maken hebben en minimalisme. Na het succes van de opruimgoeroe Marie Konda schieten veel mensen in de opruimstand. En het inspireert ook wel om weer door te gaan. 

Nu is mijn zooi rommel ook niet in een week ontstaan, dus ik verwachtte ook niet binnen een week mijn huisje strak en glad te krijgen.
Mix een jaar ziek zijn, en maar heel langzaam weer opknappen, maar met een energieniveau van 0.0 met de wens mijn huisje terug in de tijd te brengen. Door de weggeefhoeken en koopjeshoeken kwam er wel het één en ander op mijn pad, maar mijn inzicht en overzicht was ook 0.0 dus er kwam van alles binnen. Eén van mijn katten werd ook nog ziek en beplaste ongeveer de helft van mijn meubilair en het werd vervolgens een poosje kamperen in eigen huis, want mijn bank en een paar stoelen moesten gewoon de deur uit.  Na de operatie durfde ik ook niet gelijk weer wat anders naar binnen te halen, maar het waren ook allemaal weer de onverwachte tegenvallers die me min of meer lam legden. 
Ik liep al op mijn tandvlees om mijn werk als thuishulp vol te kunnen houden en alle toestanden op werkgebied doen uiteraard ook een duit in het geestelijke zakje. 

Zo leeg zal het hier nooit worden, boeken horen ook bij mij.
Maar deze week ben ik na de toiletcrisis wel lekker opgeschoten. 
Een buitenstaander zal het nog wel niet zien, maar ik voel het wel. 
Voorheen zag ik zelf ook niet in waar ik moest beginnen, maar nu begin ik het weer een beetje te zien en stukje bij beetje onder controle te krijgen. En dat is een heerlijk gevoel, mijn zitgedeelte is weer redelijk strak. 
Ik heb dozen, bakken en tassen uitgezocht en leeggemaakt. Er is heel wat door mijn handen gegaan en weggegaan ook. 
Nu is het zaak om dagelijks toch een klein stukje weer aan te pakken en wat gedaan is leeg te houden. Ik doe dan ook wel elke avond een rondje glad trekken voor het slapen gaan. 
Mijn energie komt langzamerhand ook weer stukje bij beetje terug nu, ik merk dat ik meer zin krijg en ook eindelijk weer iets grotere stukken kan lopen, al is het nog niet veel. Maar ik hoef niet meer te stoppen als ik van de parkeerplaats naar de winkel moet kopen en kan ook na mijn werk nog wel een boodschapje doen. Dat zijn voor mij toch tekenen dat het weer beter gaat komen met een lange adem. 
Vandaag mocht ik het van mezelf even wat rustiger aan doen en ook wat tijd voor mijn geestelijk welzijn nemen door weer eens wat aan mijn website toe te voegen. Dat schoof ik ook maar steeds voor me uit, eerst dit doen en dat voor elkaar krijgen en vervolgens niks meer uit mijn handen krijgen. 
Nu wordt het eerst weer kijken hoe ik komende week door kom en hoeveel uur werken ik nog overhoud. 
Een aantal clienten zijn momenteel aan vernieuwing van hun indicatie toe en het is afwachten of ze hun uren thuishulp mogen houden, eentje is vorige week in het ziekenhuis opgenomen en staat ook nog niet weer op mijn rooster voor komende week. Voor komende maand zitten er in ieder geval best nog een aantal gaten in mijn rooster momenteel en moet ik afwachten of die weer ingevuld gaan worden. De gemeente loopt achter met de gesprekken en ook weet ik van sommige wel dat ze de gesprekken gehad hebben, maar dat het resultaat blijkbaar nog niet bij de werkgever terecht is gekomen. Voorheen moest de werkgever zorgen dat we aan onze contracturen kwamen, maar nu wordt de verantwoording bij ons neergelegd. Wij moeten zelf gaan gillen als we te weinig uren werk toegewezen krijgen en die uren inhalen. En daar ben ik minder blij mee, want ik werk al vier dagen per week en de vrijdag is voor mijn vader en om zelf ook nog eens wat te kunnen doen en regelen wat in de normale kantooruren moet en niet in het weekend kan. 
Consuminderen doe ik vanzelf wel, vandaag weer lekker vast mijn vlees voor komende week gemaakt. Op zondag gooi ik tegenwordig vast het vlees voor komende week in de oven voor zover mogelijk. Dan heb ik meer tijd en kan ook van de goedkope stroom gebruik maken. Voor mij is het voor de komende werkweek ook erg fijn dat ik me daar dan niet meer druk om hoef te maken. Voor vandaag had ik kippenpoten en een rollade met 35% korting, maar ik neem ook wel eens een kilo gehakt en maak daar dan een oosters gehaktbrood van. Dat kan lekker in plakken maar ook fijn gesneden/geprakt door de rijst en pasta en heb ik zo een snelklaar maal. Dat maakt mijn hoofd ook rustiger.  
Ik bedenk op zondag meestal wel grofweg een eetplanning, want als ik daar pas om half vijf 's middags na een werkdag over moet gaan nadenken wordt het meestal niks gezonds meer. Dan heb ik geen tijd voor langdurige bereidingen, dus vandaag lekker aan de kip uit de oven met een restje opgebakken aardappels van gisteren en een potje biologische witte bonen in tomatensaus uit een reclame. Feest zondag eten voor mij, vers, restje en groente was snel klaar. Gisteren had ik mijn tweewekelijkse-eters, dochter - schoonzoon en kleinzoon dus toen gekozen voor aardappels, spinazie, doperwtjes/wortel en hamlapjes en voor allemaal nog een gekookt eitje gemaakt en daar waren alleen nog wat aardappels van over. 

1 opmerking:

  1. Je bent goed bezig met alles!!
    Ik ga je volgen.

    Ik heb zelf EDS en o.a. Hart en Vaatziekte en omdat ik door mijn ziekte en beperkingen veel aan huis gebonden ben, niet meer kan handwerken en toch een beetje bezig wil blijven, ben ik een blog begonnen over kleine stichtingen, goede doelen en acties. http://geefeenbeetjeliefdedoor.blogspot.com
    Als je soms ook eens iets hoort of leest dan mag je het gerust laten weten hoor.
    groetjes van Marianne


    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!