maandag 6 april 2015

159. Heerlijke consuminderpaasdagen

Even heerlijk bijkomen na een enerverende werkweek. 
Een client is plotseling overleden vorige week na een heel kort ziekbed, er zijn clienten die minder uren kregen, dus is er weer een heel geschuif in mijn werkrooster als thuishulp.
Mensen waarvoor ik een soort bijhulp was, zijn ineens verdwenen uit mijn werkrooster. Gelukkig zijn de clienten waar ik gewoon als vaste en enige hulp werk wel gebleven. Maar ik merk wel dat het geestelijk steeds zwaarder wordt. Komende week moet ik bij een ernstig zieke man gaan beginnen te werken, die medisch gezien opgegeven is. Dat is toch weer een heel andere insteek dan gewoon oudere mensen helpen, met wat kleine kwaaltjes. Natuurlijk leven die ook niet eeuwig en heb ik er al van drie afscheid moeten nemen door overlijden de afgelopen jaren, maar om nu bij iemand te moeten beginnen waarvan je al bij voorbaat weet dat het een kwestie van een beperkte tijd is, is voor mij ook een nieuwe ervaring. 

Maar nu even pas op de plaats, ontspannen en van deze dagen lekker genieten. Ik ben steeds meer aan het opruimen met kleine stapjes. Gisteren heerlijk een poosje in mijn achtertuintje aan het onkruid weghalen geweest toen het zonnetje heerlijk scheen en zelfs een poosje buiten zitten lezen. In de zon en uit de wind was het zalig met een vest aan. In de schaduw voelde het al snel fris aan.
We hebben heerlijk gegourmet bij mijn middelste dochter, man en kleinzoon met een zoon en nog een gezamelijke spelletjesvriend van de jongelui. Bijna alles ging schoon op, alleen bleef er nog een bergje gesneden groente over, waar mijn dochter geen bestemming voor had. Haar menu voor komende week lag al vast, dus heb ik me gaarne opgeofferd om die mee naar huis te nemen. Dat wordt vanavond een lekkere pasta en eventueel ook nog een pannetje soep, want het is een flinke zak vol.  

Ook werd er nog een hele leuke klok weggeven op een weggeefhoek. Op de achtergrond staat een plattegrond van de streek waar ik woon en ik mag hem straks ophalen. De persoon die hem weggaf ken ik. Zij houdt zich ook met consuminderen bezig en geeft cursussen in budgetteren o.a., maar ze is ook stadsgids in Delft en houdt zich met nog veel meer interessante dingen bezig. Zij had mij een paar weken geleden gevraagd of ik eventueel nog een stek van mijn rabarber en maggi kon missen, maar toen waren ze nog niet zichtbaar. Inmiddels beginnen ze boven de grond te piepen, dus nu kan ik er wel een stuk van afsteken. Gelijk maar een afspraak voor straks maken om gelijk over te steken en weer even bij te babbelen. 

Het weer ziet er hier nu nog niet erg zonnig uit, maar ik hoop dat de zon zich vanmiddag nog wel even laat zien. Eerst even een broodje eten en de afspraak maken om vanmiddag even aan te wippen. En dan zie ik wel waar ik verder aan toe kom. Een korte werkweek in het vooruitzicht is ook een zalig gevoel. 
Mijn accu is in ieder geval weer lekker opgeladen door zo'n lekker lang Paasweekend.
Lange tijd heb ik min of meer op mijn automatische piloot geleefd, me er van dag tot dag doorgesleept, maar nu merk ik gelukkig toch weer dat er weer leuke ideeetjes naar boven komen en leuke consuminderplannen op komen borrelen. 
Afgelopen zaterdag nog even naar een winkel gegaan omdat ik er een paar interessante dingen had gezien, maar uiteindelijk met een paar nodige huishoudelijke dingen eruit gekomen en niks van de zaken die ik gezien had. Er was o.a. een soort 4-kante-meterbak in de aanbieding en ook een paar houten bakken, maar bij nader inzien alles lekker laten liggen. 
De prijs-kwaliteitsverhouding was niks, ik kon het veel beter zelf beter maken en ik had ook nog wel bloembakken in de schuur die ik beter kon hergebruiken voor de sla die ik hoger wil gaan telen ivm de vele naaktslakken in mijn tuin. 

(mijn schuurtje in de sneeuw)

Nu nog iets betere temperaturen en ik kan weer los gaan. Ik wilde eerst een hobbyhoekje op mijn slaapkamer maken, maar ik heb ook nog een best aardig stenen schuurtje waar ik tot nu toe weinig mee deed. 
Daar wil ik nu een werkplaatsje van maken, waar ik kan schilderen en van alles maken. Dat lijkt me een veel beter idee, dan alles naar boven moeten slepen. Daar heb ik meer ruimte, er is stroom en licht en het is lekker buiten het huis dan. In de woonkamer zit ik met twee katten die lekker verharen, dus daar komt ook niks van verven terecht. 
Mijn slaapkamer is niet erg groot en om nu in de verfluchten te gaan slapen, lijkt me ook niet gezond. En ineens kwam het idee om lekker in de schuur te gaan klussen straks. Nu is die opslag en fietsenhok en in het verleden kwam bij veel regen het water daarbinnen ook net zo hard omhoog, dus gebruikte ik hem verder nergens voor. Maar sinds buiten in de straten de riolering vernieuwd en vergroot is, is de hele erge wateroverlast ook verdwenen, dus nu kan ik er wel weer wat mee. Ineens komen er dan weer heel veel mogelijkheden naar boven, die ik eerst gewoon niet zag. Ik heb ook nog een leuke zolder, die nog vol staat met troep. Na mijn verhuizing is daar van alles terecht gekomen wat ik niet direkt kon gebruiken en inmiddels staat het er gewoon nog steeds. Ook daar moet ik nodig eens gaan ruimen, maar ik begin met de schuur. Dan komt er weer beweging en lucht in huis ook en kan ik weer verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!