maandag 28 mei 2012

86. Verder met consuminderen

Gistermiddag lekker in de tuin gezeten en wat consuminderlektuur mee naar buiten gesleept.
Ik wil toch weer een tandje harder gaan consuminderen, dus de touwtjes weer wat strakker aantrekken.
Oorzaak was afgelopen maand, twee midweekjes weg waren toch een kleine aanslag op mijn inkomsten. Ik miste twee vrijdagen werken en kwam aan het einde van mijn salaris toch een paar dagen geld te kort en dat wil ik niet nog eens meemaken.
Nu ben ik heel gemotiveerd om heel hard aan een spaarpotje te gaan werken en heb alles nog eens goed doorgerekend om te kijken of ik wekelijks toch steeds iets weg kan leggen.

Op papier moet het mogelijk zijn, dus daar gaan we nu heel hard aan werken. Spullen heb ik voorlopig niet nodig, kleding is er ook voldoende. Wanneer mogelijk pak ik de fiets ipv de auto en er valt ook nog het één en ander weg te werken via marktplaats/ruilkring enz. Dat wordt nu mijn eerste prioriteit, opruimen en hergebruiken van zaken en spullen en weg doen wat weg kan. 
Mijn administratie wil ik naar boven brengen en daar een goede plek voor maken. Nu ben ik nog te vaak papieren kwijt die ik niet onmiddellijk terug kan vinden. Daar wil ik ook verandering in krijgen. Geen stapeltjes meer overal, maar orde en overzicht krijgen. 
Een legere huiskamer die makkelijker schoon te houden is.  

6 opmerkingen:

  1. Dat is ook mijn grote droom, een leger huis
    dat makkelijker schoon te maken is!
    Maar mijn halve trouwboek ziet dat helemaal anders ;)
    Het is een echte verzamelaar en kan ook niets missen...
    Dus nog heel wat werk aan de winkel.
    Veel suc6 met al je plannen.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig! Ik merk dat ik op hetzelfde punt zit als jij: in grote lijnen heb ik alles op orde, maar soms zijn er toch relatief kleine dingen die roet in het eten gooien, en ik ben wat te snel papieren kwijt. Tijd om aan te werken als ik terug ben dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Begin met een map te kopen met twee van die beugels, zet er 2012 op, alfabetbladen erin, en dan alle papieren op alfabet erin doen, de nieuwste dingen bovenop, de oudste onderop.

    Zodra er iets binnenkomt, gaatjes erin, in de map.

    Je moet die routine echt vasthouden en niet laten liggen anders komt er voor je het weet weer een stapeltje te liggen en dan heb je geen zin meer om het erin te doen. Effe een velletje opbergen kost je nog geen minuut van je tijd, een stapel uitzoeken al gauw een kwartier.

    En dan over een paar maanden snaai je zo eender wat van een instantie zo tevoorschijn.

    Dan pak je volgende week of zo weer een map, en daar zet je 2011 op, en zo verder.


    Voor een overzicht van je uitgaven, maak een sheet in excel of openoffice.

    Links in een kolom zet alle namen van bedrijven, bovenin zet je een regel met maanden.

    Inkomen dingen bovenin, optellen
    Uitgaven eronder, optellen
    inkomen min uitgaven = over.

    Heel simpel houden, te ingewikkeld en je wilt het niet meer doen want dan is het niet leuk meer. ;)


    Eigenlijk gewoon altijd de KISS regel volgen met dit soort dingen: Keep It Simple Stupid. Ik heb het overzicht en ik weet exact wat er in welke maanden binnenkomt. Ik weet nu al dat ik voor december moet zorgen dat ik wat extra heb, want ik moet dan rondkomen van een 80 euro of zo na aftrek.


    Het geeft rust om het bij te houden en je staat nooit meer voor verrassingen wat de vaste lasten betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok wow dat is een boek geworden *bloos* haha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het klinkt goed en concreet. Dat gaat vast helemaal lukken.

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!