donderdag 3 mei 2012

83. Boektip: Eenvoudig gelukkig/ Eenvoud in overvloed

Het wordt weer tijd om eens even stil te staan. Ik merk aan mezelf dat ik weer aan het racen ben, zonder voldoende te genieten van de leuke kleine dingen, die er natuurlijk ook zat zijn, maar ik zie ze momenteel niet goed genoeg.
Ik race weer te veel door het leven met oogkleppen voor, van de ene dag naar de volgende dag en van de ene week naar de volgende week weer. Elke dag weer hetzelfde stramien. Opstaan, brood smeren, werken, moe thuiskomen, computer aan en bijkomen, mezelf tot een gezond hapje eten maken zetten, 's avonds wat computer hangen en de dag is weer voorbij.

Vanmorgen vroeg ging ik na een tijdje weer eens bij mijn (niet letterlijk) 'oude' vriendin Toor de Haas kijken op haar website Eenvoudig gelukkig  Zij heeft de grote stap gemaakt om eerst van de stad Utrecht naar een heel klein dorpje in Groningen te verhuizen met haar man en nu is ze weer een stap verder gegaan en hebben ze net over de grens in Duitsland weer een groter huis gekocht om daar verder te werken aan een gelukkige toekomst.
Dat gaat niet vanzelf en ze moeten erg op de centjes passen om dat huis ook weer op te knappen. Toor kookt graag met natuurlijke spullen uit eigen tuin en weet van een simpel gerecht iets met veel liefde te maken. 
Ze heeft al een boek geschreven, wat tussen een consuminder- en kookboek instaat met ontzettend veel leuke en lekkere recepten. Ook op de website zijn veel recepten en menuutjes te vinden, evenals een blog en nog allerlei leuke weetjes.



Met een klein clubje zijn we al een paar jaar in een boek bezig 'Eenvoud in overvloed', van Sarah Ban Breathnach.
'Deze schatkamer vol inspirerende woorden is geschreven voor vrouwen op zoek naar een oprecht, harmonieus en vervullend leven. Uitgangspunt is het even eenvoudige als bijzondere besef dat je alles wat je nodig hebt om gelukkig te zijn, al bezit. Een boek om stukje bij beetje te lezen, te koesteren en te herlezen. Voor wie zoekt naar het buitengewone in het alledaagse, vindt een leven vol rijkdom en eenvoud!'

Een boek, geschreven in de vorm van een jaar, met voor elke dag een stuk om te lezen, om over na te denken en wij deelden dan onze gedachtes erbij. Elke jaar pak ik het boek om een tijdje weer te lezen als ik het gevoel krijg dat ik de grip kwijt raak en op de automatische piloot over dreig te gaan. Want ik wil zelf voelen en denken en me niet laten leven. Nu moet ik hem weer eens opzoeken, want ik heb ernstige behoefte om weer even bij de basis terug te keren. Door weer eens bij Toor te lezen en ook door haar zeer herkenbare pogingen om met weinig toch een warm huis te maken kwam mijn behoefte om weer eens in 'Eenvoud in overvloed' te gaan lezen ook weer naar boven.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!