zaterdag 21 april 2012

78. Consuminderig zelf maken

Zoals zij ook al bezig was met wortel, wil ik ook meer dingen zelf gaan maken.
Bij een Ekoplaza had ik ook al eens een tweetal spreads meegenomen, iets van paprika met cashewnoot en een tomaat-mais als vegetarische paté in een ienieminiblikje. 
Maar ook nam ik nog wel eens een bakje eiersalade van de super mee voor op een toastje, of kipsaté. Dat kan ik ook gemakkelijk zelf maken zonder allemaal toegevoegde troep. 
Een paprika heb ik regelmatig betaalbaar in huis, ik woon tussen de tuinders en kassen. Dus een smeerseltje maken moet ook geen kunst zijn. Het zal dan niet helemaal bio zijn, maar wel erg lokaal en vlakbij en daardoor erg geschikt voor mijn portemonnee.
Het boek van Teunie van Eenvoudig Leven heb ik ook, maar ik had het even uitgeleend en die persoon was gelijk heel druk bezig gegaan om van alles zelf te maken. Gisteren was ze yoghurt aan het maken in bed, van handwarme melk en een beetje yoghurt en ook atjar had ze in grote hoeveelheden gemaakt voor bij een verjaardagsBBQ, toen het nog wat warmer was. Ze gaf mij ook een potje mee en het was inderdaad zalig. Van heel verse groenten die even gekookt waren en niet zo zuur als de fabriekmatige potten. Via haar moeder komen er regelmatig verse tomaten binnen, die ze weer bij de bridge via een medespeler krijgt en deelt met haar dochter, die weer met mij deelt als er grote hoeveelheden zijn. Van die dochter kreeg ik ook een groot net mee voor mijn fruitboompjes. Zaadjes delen we ook en plantjes als er grote hoeveelheden zijn. Zij moes-tuiniert ook op bescheiden basis net als ik, dus delen we ook ervaringen. 
Maar ik ga ook weer meer broodbeleg zelf maken. Soms ontstaat er bij toeval iets heel erg lekkers, laatst had ik een mengseltje van ui, paprika, beetje sambal en wat ketjap en dat had ik even te lang laten sudderen, maar daar kwam een heel lekker mengsel uit. Pittig maar wel erg lekker. Vandaag ook een heerlijk kippensoepje gemaakt, met kipfilet, veel verse soepgroente en lavas(maggiplant) uit de tuin.
Morgen zal ik een verse eiersalade maken en kipsaté om mee te nemen op vakantie en duik de koelkast nog even in om eventuele restjes om te toveren tot een gerechtje. Ik raak er zelf ook weer geinspireerd door.    

1 opmerking:

Consuminderreacties graag!