dinsdag 27 maart 2012

70. Ook consuminderen in de vakantie

Heerlijk een weekje vrij nu en het weekend lekker in de tuin doorgebracht.
De maandag heb ik besteed aan mijn huisje opruimen.

Vandaag eerst mijn vader geholpen met zijn huis en 's middags bij mijn jongste zoon langs gegaan. Die zat een beetje in een dip, maar vond het wel erg fijn dat ik weer eens bij hem langs kwam. Dat was al een tijd niet gebeurd, omdat mijn oude vervoermiddel steeds kuren vertoonde en ook wel heel erg duur in benzine was.  Dan word je ineens toch een stuk minder spontaan om eens een eind te gaan rijden.
Hij had nu geen auto meer en zijn was moest ook nodig weer eens gedaan worden. Dus ging moeders maar weer eens zijn kant uit.
Lekker koffie geleut, gebabbeld en het was stralend weer, dus spontaan vroeg hij of hij even mee terug kon rijden naar Delft. Daar wilde hij even naar een bepaalde winkel toe en dan ging hij zelf met openbaar vervoer wel weer naar huis.
Hij genoot ook zichtbaar van zijn onverwachte uitstapje en was erg blij dat ik hem toch even uit zijn huis gesleept had.
Zaterdag gaan we in gezinsverband een dagje naar de jongste dochter bij Brussel en daar maken we dan ook een dagje uit van. In eerste instantie was hij er niet erg enthousiast meer over, maar nu zag hij toch wel in dat het best even gezellig is om met zijn zus en zwager even eruit te zijn en zijn gedachtes ook weer op andere leukere dingen te kunnen zetten. 

Morgen ga ik een dagje consuminderig helpen inpakken en sjouwen voor de verhuizing van een consumindermailvriendin in Almere. Daar lever ik graag een dagje vakantie voor in. We kennen elkaar helemaal niet erg persoonlijk, ik heb haar wel eens een paar jaar geleden ontmoet op een jaarlijkse GG-ontmoetingsdag, maar we mailen wel vrijwel dagelijks via de club en ik ken haar levensverhaal en de mijne is ook wel bekend. 
Nu heeft ze gewoon hulp nodig, dus wie kan springt een dagdeel bij. Er gebeuren wel vaker spontane hulpakties bij de club. Iemand roept dan om hulp en vervolgens wordt er ergens een datum geprikt en wie kan biedt zich dan aan om mee te helpen.
Een zolderopruiming, een huisje werd van binnen opgeknapt, spullen gaan met gesloten portemonne van de één naar een ander die het weer gebruiken kan, er wordt af en toe spontaan een kringloopdag of stadswandeling georganiseerd en zo is er steeds wel weer iets wat via de club gedaan wordt. Bij spaaracties wordt er heftig gespaard, ook voor anderen, geruild bij plaatjes, poppetjes enzo. We wijzen elkaar op acties, gratis dingen, leuke websites, lekkere betaalbare recepten enz. 
Niet alle mail gaat over consuminderen, dus je leert elkaar ook best goed kennen, zonder er een gezicht bij te zien. Alleen op de ontmoetingsdagen leer je soms de mens achter de mail kennen en in de loop der jaren heb ik toch al heel wat gezichten leren kennen.
Ik zeg altijd dat ik heel wat koffieadressen heb als ik eens door het land zou trekken. Bij verschillende mensen ben ik ook wel eens geweest als ik toch in de buurt was. Want dan word je spontaan uitgenodigd om gelijk langs te komen en zijn ze zelfs beledigd als ze achteraf horen dat je in hun buurt was en niets gezegd had.

1 opmerking:

  1. Wat fijn voor je zoon dat je dan zo op bezoek komt. Het klinkt alsof hij het erg waardeerde!

    Vlijtig Liesje

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!