zaterdag 9 juni 2012

92. Nieuwe consuminderweek

Mijn consuminderweek start op vrijdag tegenwoordig en ik ben bezig een nieuw plan van aanpak en een nieuw evenwicht te zoeken.
Het afgelopen half jaar was aardig rommelig en chaotisch en dan blijf je niet erg oplettend.
Het financiele plaatje was in die tijd ook erg rommelig, maar langzamerhand ben ik nu ingelopen en praktisch bij, dus tijd om het huishouden en de planning voor komende tijd en week ook weer eens te overwegen. 
Er is een 'te doen' lijstje en 'niet vergeten' lijstje tegenwoordig.

De boodschappen voor komende week worden opgeschreven, de agenda bijgewerkt en de overzichtskalender weer nader ingevuld. 
Afspraken en eventuele uitjes worden genoteerd, die deze week naar boven kwamen, zodat ik overzicht houd.

Op zaterdag ga ik tegenwoordig er even rustig voor zitten, draai een wasje of twee en ga dan goed voorbereid eventueel nog even op pad.
De voorraad wordt nagekeken en besloten wat er eventueel nog bij moet komen. Wat hebben de katten nog nodig en wat moet er aangevuld worden? Deze week gelukkig bijzonder weinig. Mijn boodschappenlijstje bevat vier dingen, wat verse groente, kattengrit om de bak te verschonen, beetje shag en wat te drinken erbij.
Kaas en vleeswaren ben ik aan het minderen en probeer steeds vaker zelf hartige broodsmeersels of eiersalade te maken. Mijn standaard boterhammetje kaas en vleeswaar wordt steeds vaker door ander beleg vervangen en ik merk ook dat mijn smaak is veranderd daardoor. Wat vaker vers geprakt fruit, geroosterde paprika met uisnippers, eens pindakaas met banaan of zo en ik mis niks. Heb alleen maar meer dingen om uit te kiezen. 
Voor komende week heb ik al duurzaam vlees uit aanbieding voor een dag of vier en voor de andere dagen kom ik ook nog wel wat tegen. Dan wissel ik af met vis of een scharreleitje, wat ook wel in voorraad is en ik hoef ook niet elke dag iets vlezigs. Veel samengesteld vlees heb ik ook al gebannen, geen onherkenbare burgers, worsten, vinken enz. waar men van alles in kan proppen. Mijn eettuintje begint ook te komen, de eerste aardbeien kunnen worden geoogst en ook de rabarber doet het goed. Verder ben ik steeds met de slakken in gevecht om nog iets te oogsten, want mijn zorgvuldig opgekweekte tomatenplantjes waren in een paar dagen compleet ontbladerd. De kruiden doen het prima en ook de munt en lavas. Frambozen en braam komen nog, maar zien er goed uit en de kruisbes doet het ook prima. 
Nu eerst mijn huisje maar weer eens aanpakken en wachten op een droog moment voor de boodschapjes.  
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!