woensdag 6 juni 2012

91. Zuinig aan - consuminderen

Deze week even heel erg zuinig aan doen, maar dat is alleen maar goed voor de spaarpot. Ik was gevraagd om even wat voor te schieten en dat komt wel weer terug, maar nu moet ik toch echt even oppassen om het einde van de week te halen.
Dat wordt morgen en overmorgen fietsen. Hopelijk blijft het overdag een beetje droog.
Morgen ziet er wel goed uit, dan wordt de regen pas 's avonds verwacht, vrijdag weet ik nog niet precies hoe de verwachting dan is.
Het is weer even ouderwets eurocentjes tellen, maar we komen er wel. Eten/groente is er genoeg in huis en fruit ook nog wel voor een paar dagen. En ik heb nog 1 volle dag te gaan. Vrijdag komt er weer wat verse geldaanvoer en dan blijf ik lekker heel zuinig inkopen.
Er zit nog ruim vijf euro in de portemonnee en ik heb ook de afgelopen twee weken nog de losse euro's uit mijn portemonnee in mijn noodspaarpotje gestopt. Daar blijf ik af, dat is puur voor noodgevallen of de start van mijn bufferspaarpot.

Tijden heb ik niks kunnen sparen, maar nu is er gelukkig weer een beetje ruimte om een buffertje te bouwen en het voorgeschoten geld gaat ook rechtstreeks de pot in, zodra het weer binnen is. 
Voorlopig staat er niks op mijn programma dat geld kost. Ik ga eerst verder met ontrommelen. Boven is de administratiehoek nu bijna op orde. Ik wil nu verder de huiskamer leger maken en alle keukenkastjes weer eens doorlopen.
Na twee midweekjes in een vakantiehuisje kwam ik tot de conclusie dat ik nog veel te veel heb aan borden, mokken, kopjes enz. Daar moet je gewoon elke dag wel even afwassen om de volgende dag weer schone spullen te hebben. Hier kan ik het wel een weekje laten oplopen en dan heb ik nog genoeg schoon spul staan.
Ik heb alle lelijke, vage en afgebrokkelde borden en mokken al weggegooid, maar er kan nog veel meer weg.
Ik wil een paar dingen voor dagelijks gebruik bij de hand hebben in het keukentje en een klein deel ergens anders wegzetten voor visite/eters en de rest wegdoen naar het Goede Doelenwinkeltje. Dan moet ik wel vaker even afwassen en krijg ik ook meer ruimte in mijn keukentje.
De pannen wil ik ook uitzoeken, een paar kleintjes voor dagelijks gebruik en de groten kunnen ook weg. Van sommigen is een handvat af en ik ben ook deksels kwijt. Het neemt alleen maar ruimte in. Twee grote wil ik bewaren in de schuur voor etentjes en verder kan het dan ook uitgedund worden. 
Lang geleden droomde ik over een b&b, door 'Droomhuis in de zon' van SBS6 kwam die wens weer naar boven en nu wil ik eerst mijn huisje helemaal lekker gezellig maken als een soort b&b. Uitnodigend, gezellig en met een ouderwetse landelijke stijl. De meeste spullen heb ik gewoon al in huis, op zolder o.a. en opgespaard via rommelmarkten, opruiming enz. maar het uitwerken bleef steken. Ik ga gewoon maar zelf de boormachine ter hand nemen en simpel maar oefenen om het zelf onder de knie te krijgen. Ik heb wat leuke schilderijtjes staan die opgehangen moeten worden, wat oude delfts blauwe bordjes, een leuke spiegel, een fotolijst. Maar eerst wil ik mijn tv verplaatsen, mijn computer een andere plek geven, zodat ik dan weet waar ik alles op moet/kan hangen. Ik wil ook niet overal maar gaten maken, dus bleef het weer maar steken op wachten tot iemand wil helpen. Maar ik ga het gewoon zelluf doen. Elk weekend een stukje en ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen. Zal mijn fototoestel ook weer eens van batterijen voorzien, zodat ik voor en na plaatjes kan schieten.   


    

3 opmerkingen:

  1. Hoi Marga,

    Waarom ga je niet eens aan de slag met je droom? In Dellef komen veel toeristen en wanneer je een kamertje over hebt zou je dit makkelijk kunnen gebruiken als kamer voor B&B. Opnieuw beginnen doet dit ook en serveert ontbijt op een dienblad. Zo genereer je weer wat meer inkomsten. Misshien heb je zelfs wel twee kamers over.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je zelf zo aan de slag gaat! Je kunt online heel veel klusvideo's vinden waarin je kunt zien hoe je dingen aan moet pakken en vaak is het alleen een kwestie van voorzichtig en rustig aan doen, niet te haastig willen. Het is een heerlijk gevoel als je zlef dingen kunt doen, dan ben je tenminste niet afhankelijk van hulp!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik ben benieuwd hoe het gaat worden en kijk uit naar de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!