vrijdag 30 september 2016

209. Eetoverwegingen

Ik heb drie nieuwe gewoontes ingepast in mijn maandelijks financieel plaatje. Aan het begin van mijn maand vul ik mijn basisvoorraad aan. 

Alle droge waren loop ik bij langs en ik zorg dat er voldoende rijst, pasta, mihoen en mie in huis is. Ik eet ook wel regelmatig aardappels en hou daarvoor de aanbiedingen in de gaten, maar ik hou ook van afwisseling op zijn tijd.
Ook de maandelijkse vleesinkoop hou ik erin. Dat zorgt dat ik me daar ook geen zorgen over hoef te maken. Alles gaat in afgepaste porties in de vriezer en dan heb ik ruim een maand voldoende. 
En ook het speciale kattenvoer bekijk ik aan het begin van de maand. Ik kan het gelukkig nu ook weer in de buurt halen al is het dan wel iets duurder. Het andere alternatief is via internet online kopen, maar dan moet ik gelijk 3 zakken nemen om ong. 10 euro voordeliger uit te zijn en dat is weer net een te grote investering in één klap. 
Ik doe ongeveer 2 maanden met een grote zak, dus kijk ik aan het begin van de maand nu of er die maand weer een nieuwe moet komen. 
In het groot inkopen kan ik misschien wel weer gaan doen als ik weer de dertiende maand krijg of vakantiegeld. Ik moet even nakijken wanneer ik het voor het laatst in het groot besteld had, maar dat sloot dus niet aan. Daarom nu even iedere keer 1 zak tot ik weer een ruimere maand heb.

Dan hoeft er enkel nog wat verse waar als groente en fruit steeds bij te komen op eet-gebied en natuurlijk wat kleine huishoudelijke- en persoonlijke verzorgingsaankopen. Dat is overzichtelijker voor mij. Met kip/vlees/vis moet je ook maar steeds afwachten of en wat er in de reclame komt. En vaak zit er dan net iets meer in dan je echt nodig hebt en dan gaat het ook op. Nu koop ik bij de Turkse winkel in en maak er porties van en ook van alles zelf van. Ook had ik via Facebook een zeer betaalbare vleesleverancier gevonden en daar ook één keer besteld en tot mijn grote tevredenheid. Maar daar is inmiddels een soort vete ontstaan tussen voor- en tegenstanders. Dus ik wacht even af hoe zich dat ontwikkelt, want er wordt momenteel zeer met modder gegooid door de afvalligen die o.a. beweren bedorven vlees geleverd te hebben gekregen en nog veel meer zaken die volgens hun niet door de beugel kunnen. Ik ga me niet in die discussie mengen, was alleen blij dat er een stichting was die betaalbaar vlees kon leveren al was het wat ingewikkeld allemaal. Want er was wekelijks een zeer beperkt bestellijstje, dan moest je gaan betalen en een koeltas leveren op een steunpunt waar een vrijwilliger zat om vervolgens na een paar dagen het vlees daar ook weer op gaan halen. Met een paar mensen was dat wel te doen. Maar alleen voor een paar dingetjes is dat gewoon niet haalbaar. En nu haakte iedereen even af, door alle toestanden ook. Volgende maand kijk ik wel weer. Ik heb mijn betaalbare vlees in ieder geval wel en het was bij mij allemaal prima en bij mijn meebestellers ook. Prima koel afgeleverd, duidelijk met stickers erop, goed verpakt per onderdeel en alles rook goed en zag er prima vers uit. 
In een supermarkt weet je ook niet waar je vlees vandaan komt en daar gebeuren soms ook rare dingen. Daar kwamen in het verleden ook wel eens verhalen naar buiten van vlees ompakken en nieuwe stickers erop plakken. Het blijft toch een kwestie van vertrouwen. Ik heb het zelf ook wel meegemaakt, vooral bij reclame aanbiedingen dat vlees daar (half)bevroren in de schappen lag. En dat werd dan ook als vers verkocht. En kipfilet waar water ingespoten was, dat kromp waar je bij stond als je het aan het braden was. 

Natuurlijk is biologisch of misschien helemaal geen vlees eten beter, ik minder al een heel stuk de laatste tijd. Maar helemaal zonder is voor mij nog een brug te ver. Ik ga tegenwoordig wel voor een herkenbaar stukje vlees, geen gemalen zaken of dik verstopt in paneermeel. Al zit er af en toe best nog wel eens een worstje tussen of iets dergelijks, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Bij alles wat je tegenwoordig eet en koopt zijn er weer voor- en tegenstanders. Halal slachten is ook zo'n discussie punt, maar het dier moet wel een goed leven hebben gehad, dus dat pleit voor mij in het voordeel. Dan is het voor mij bijna biologisch. Met een kleine portemonnee heb je niet zoveel keuze als je toch wel een beetje vlees wilt eten en groente en een stukje fruit op zijn tijd. Dan kies je voor zo schoon mogelijk, met de minste gif en bestrijdingsmiddelen, maar het wordt je als consument ook wel heel moeilijk gemaakt. Wat krijgt het vee te eten? Wat doen ze op het land met de groente? Wat spuit een fruitteler op zijn bomen? 

Ik kies voor bijna alles voor basisvoeding, gewoon volle yoghurt zonder toevoegingen. Fruit doe ik er zelf wel door en zo gaat het bij mij met bijna alles, want er gaat geen dag voorbij of er komt wel weer een schandaal naar boven van toegevoegde zaken. Hergebruikverpakkingen met inkt die de inhoud vergiftigen, rijst waar plastic aan toe wordt gevoegd, plastic dat weekmakers en andere zaken bevat, ga zo maar door. Een mens wordt er moe van om alles bij te houden.     
   


1 opmerking:

  1. Bewust consumeren dus en volgens mij is dat inderdaad de enige mogelijkheid.
    Wij hadden de mazzel dat we biologisch rundvlees van een plaatselijke boer konden kopen (hier lopen de dieren gewoon lekker in de wei en staan in de winter relatief "los" in de stal) voor € 12,50 per kilo. Moet je wel meteen 10 kilo inslaan, maar dat is voor ons met z´n vieren geen probleem. Als ik alleenstaand zou zijn, dan zou ik vermoedelijk proberen met de buren een deal te sluiten om samen in te kopen. Ach, zo doen we allemaal ons best :)

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!