zaterdag 10 september 2016

207. Een echt consuminder-eet-weekje

Afgelopen week was even een echt consuminder-eet-weekje. Door omstandigheden zat ik even heel erg krap afgelopen week, maar daar zijn we ook weer door gekomen.
Dank zij de vriezer en heel beperkt hoeven in te kopen hebben we de week ook weer overleeft.
Ik kreeg gelukkig van mijn vader een driekwartkrop ijsbergsla mee en ook bij mijn dochter bleef er een flink stuk andijvie over, die ze anders weg zou gooien. Zonde toch en ik kon hem best verwerken. Dus alles in dank aanvaard en een groot deel van de week zat ik aan de kip.
Eén keer in de oven en minstens drie dagen eten voor 2 personen. Op dag 1 de poten, met wat krieltjes uit voorraad en een deel ijsbergsla.
Op dag 2 een deel van de kip uitgeplozen en verwerkt in een roerbakschotel met pitahbroodjes.
Daarna had ik nog een maaltijd met aardappels en de andijvie erdoor. Erbij nog wat spekjes en als vlees was er een sateschnitzel met 35% korting. 
De rest van de kip heb ik in een pan goedgevulde kippen-groentesoep verwerkt, met een zelfgebakken boterham erbij voor dag 4. 
Op dag 5 was het me te warm om te koken en heb ik voor brood met een uitsmijter gekozen. Daar doe ik ook van alles door, gesnipperd uitje, wat spekjes, paprikasnippers, verse kruiden en soms wat geraspte kaas erover.
 Zo zijn we de week wel weer doorgekomen met elke dag toch wel weer wat gezonds te eten uit de voorraad. Ik heb altijd wel uien liggen en wat tomaten/komkommer/paprika's in huis. 
Ik zorg ook altijd wel dat ik een goede basisvoorraad in huis heb. 

Na deze week was een heleboel ook wel echt op, maar gelukkig was het daarna weer mogelijk om weer even wat in te slaan. 
Dan haal ik gelijk 2 kg Surinaamse rijst, een grote zak macaroni, spaghetti en mie weer in huis om de komende maand weer door te komen. Ook aardappels haal ik per 5 kg, want daar maak ik ook van alles mee. Gekookte aardappels op de ene dag en vaak schil ik dan gelijk voor 2 dagen zodat ik daarna een keer de aardappels op kan bakken. Dan volgt er meestal wel een dagje wat anders, maar ook aardappelblokjes, wedges of frietjes maak ik zelf. 
Vaak maak ik tegenwoordig éénpansgerechten, waarbij ik eerst een stukje vlees of kip aanbraad, dan de aardappelvariatie erbij gooi en wat groente erbij of ernaast tot slot. Dat is het voordeel van een klein huishouden te hebben. Met vijf kinderen redde ik dat ook niet zo, dan was ik ook wel verplicht om met veel pannen te koken.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!