zondag 25 september 2016

208. Drukke tijden, leuke tijden

Stof voor heel veel blogjes de afgelopen tijd opgedaan en dat is soms ook een probleem. Teveel tegelijk willen vertellen dus eerst even alles zelf behappen en later delen als het allemaal op zijn plekje is gevallen.
Maar ik voel me lekker bezig zijn. Allereerst ben ik in huis steeds meer aan het versimpelen. Soms denk ik dat ik gewoon een bord moet maken om op te hangen voor mijn neus, zodat ik het daadwerkelijk steeds zie ook. 
Want als ik die gedachte goed vast heb dan gaat het als een speer. 

Ik heb steeds vaker dingen gewoon helemaal niet meer nodig, die ik eerst als noodzakelijk achtte. 
Kopen doe ik al praktisch niks meer, alleen de normale huishoudelijke producten, die uiteraard dagelijks gebruikt worden. En ook daarin ga ik steeds een stapje terug. 
Alleen nog maar basisproducten en een heel strak boodschappenlijstje. En dat voelt goed. 
Mijn voorraad is mijn winkeltje thuis en er komt alleen nog echt noodzakelijke waar binnen. En waar ik overschot van heb, probeer ik ook weer te delen. 
Een maaltijd extra maken voor iemand die het nodig heeft, mijn appel- en druivenoogst delen met de mensen om me heen. En omgekeerd gebeurt het ook steeds vaker, dat mij wat toegeschoven wordt en dat is ook erg fijn. 

Eén keer per maand bekijk ik nu mijn voorraad en vul aan wat weer noodzakelijk is en verder kijk ik heel erg naar wat in de aanbieding is en wat ik heel vers langs de weg rechtstreeks kan halen. Ook de markt is gelukkig sinds kort weer bereikbaar voor mij.
Daar word ik heel erg blij van. Geen extra verpakkingen en gewoon lekker basiseten vers te koop daar. In de supermarkt kom ik al steeds minder, al blijven er een paar producten die ik alleen daar kan kopen. Maar mijn karretje blijft steeds leger gelukkig.
Je wordt steeds vindingrijker en er komt toch steeds wel weer iets lekkers en gezonds op tafel met een paar ingrediënten.  Een klein stukje vlees, een paar aardappels en lekker veel groente gaan bij mij vaak in 1 pan tegenwoordig en er staat al snel een complete maaltijd zo op tafel. 

Ik heb daar een lekkere koekenpan voor met een deksel en het is dan even het vlees/kip snel aanbakken, de aardappel in blokjes erbij even aanzetten met wat kruiden in het zelfde beetje vet, een half kopje water toevoegen dan, groente erbij en dan 10 minuten met de deksel erop gaar laten worden en daarna nog even met de deksel eraf het overtollige vocht laten verdampen. Dan heb ik verder geen jus of niks extra meer nodig en de smaken zijn lekker overal in getrokken. 
Dat doe ik dat ook met macaroni of rijst ipv aardappel en dan wel iets meer vocht omdat dat veel vocht opneemt. Vlees of kip gaan vaak ook in blokjes eerst en dan heb je echt maar weinig nodig om toch een lekkere smaak  en bite te krijgen. 

En soms neem ik een hele kip, die ik dan in de oven gaar. Daar kan ik dan weer een flink aantal dagen van eten. In de diverse onderdelen als vlees, ik maak er een lekkere soep van of ik doe het door de macaroni of rijst. 

  
     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!