dinsdag 23 februari 2016

180. Lekker op de consumindertoer weer

Afgelopen week lekker bezig geweest om weer even orde op zaken te brengen. Dat brengt weer overzicht en rust in het hoofd ook. 

Vanaf nu ga ik aan het begin van elke maand een bedrag van 200 euro opnemen voor de boodschappen. 
Ik zorg dat ik dat aan het begin van de maand contant in huis heb en verdeel over de weken. Op=op en niks bijpinnen. 
Voorheen haalde ik wekelijks wel geld op, maar dan kwamen er soms onverwachte zaken op mijn weg waardoor de planning misliep en ik op het eind weer liep te krabbelen om het einde van de maand te halen. Dat wil ik nu voor zijn. 
Eerst mezelf uitbetalen voor de boodschappen en dan verder overal afblijven. 
Ik weet dat ik na april minder te besteden heb en dus nog strakker zal moeten plannen en dat wil ik voor zijn door nu vast op die situatie in te spelen. Dan valt het straks minder tegen.

Gisteren ben ik naar een Plus geweest en heb daar vooral geprofiteerd van de 50% korting aanbiedingen. Ik dacht dat daar ook een geldautomaat was zodat ik mijn geplande geld op kon nemen, maar dat bleek mis gedacht.
De handsinaasappels waren nu 1,40, 6 krentenbollen 0,89, klaverkaas jong belegen 3,38 en klein stukje kruidenkaas 1,78 (deze kaas koop ik alleen als het in de aanbieding, ik neem ook wel  kruidensmeerkaas of goedkope kruidenroomkaas of geraspte kaas) , 2 kipkarbonades waren 1,51 met 30%, pakje Fries roggebrood 0,39 en dan kan ik weer minstens een week vooruit, wat broodbeleg betreft, want ik ben wel een kaas en vleeswaren mens, met af en toe eens pindakaas of jam. Maar van de laatste twee heb ik nog voorraad genoeg heb ik inmiddels gemerkt. 

Kom ik wat geld tekort dan kan ik ook tussentijds proberen wat te verkopen weer. Dat geeft mij ook weer een extra duwtje om inventief te blijven en niet te makkelijk weer te pinnen.

Ook huishoudelijk heb ik weer eens een werklijstje gemaakt en een te doen lijstje voor de grotere klussen die ik nog wil doen. De laptop gaat nu wat vaker uit en Utopia heb ik nu helemaal uit gezet. 
Dat volgde ik eigenlijk vanaf het begin al, toen ik eerst ziek thuis zat. Met een abonnement van 2,50 per maand toen, maar na een jaar heb ik dat weer opgezegd, toen hoopte ik al dat het op zou houden, maar volgde het dan nog wel via de ene gratis stream die ik dan nog kon zien, als ik thuis was. Maar nu dus helemaal uit. Klaar mee na twee jaar uitmelken van het concept en niks ideale wereld. Ik zal misschien af en toe nog eens om het hoekje kijken, maar steeds vaker zet ik het vanzelf al uit. 

Zonde van mijn tijd en er zijn gewoon veel betere dingen te doen. 
Al moet ik dat dan wel gedoseerd aanpakken. 
Maar ik heb ook nog genoeg te lezen en en er zijn nog tal van andere interessante bezigheden te verzinnen. Ik wil nog graag knutselen en wat oud klein-meubilair weer opknappen of veranderen. 
Ook mijn huisje heeft wel wat onderhoud nodig na ruim 8 jaar, zeker een wit-kwast her en der. Mijn katten hebben het behang soms wat aangekrabbeld en de gang is ook helemaal niet naar mijn zin. De muur is achteraf nogal brokkelig en ik had ooit in het begin bedacht heel leuk en speels wat losse haken als kapstok te gebruiken. Die kwamen er dus allemaal langzamerhand weer uitvallen. Daarna kon ik een oud laag kastje met spiegel gratis ophalen, die wilde ik nog gaan opknappen, maar ik kan dan nog steeds geen jas ophangen en zo staan er nog veel meer dingen op mijn programma waar ik gewoon tijd en aandacht aan moet gaan besteden. 
Overgordijnen heb ik alleen aan de voorkant in de woonkamer hangen, aan de achterkant is het er nooit van gekomen, al zijn ze wel al acht jaar in huis. 
Ik kan eerdaags de voorgordijnen nog wel vervangen door de oude nieuwe die ik nog heb liggen, want ook daar hebben de katten wel eens de nagels in gezet.  
Daar had ik hetzelfde probleem als in de gang, een brosse muur boven de ramen waar alleen met grote moeite iets geboord kon worden, wat hield. 
Ook vitrage ophangen was een probleem.  
Alle mogelijke ophangsystemen heb ik aangeschaft en uiteindelijk bleek alleen een spiraaltje met haakjes en oogjes mogelijk. Die kon ik in een houten latje langs het kunststofraamkozijn vastdraaien en daarmee een valletje ophangen tegen de ergste inkijk. 
In de keuken en op de slaapkamers heb ik wel rolgordijnen of luxaflex gelukkig. Maar alles heeft gewoon een lekkere opfrisbeurt nodig.
En daar wil ik komend jaar aan werken, een lekker opgefrist huisje straks. De spullen zijn grotendeels gewoon in huis en met kleine stapjes moet ik er ook komen.   


  

1 opmerking:

Consuminderreacties graag!