woensdag 22 februari 2012

62. Menu planning

Door alle toestanden was mijn menuplanning de laatste tijd ook aardig aan het versloffen. Ik kocht natuurlijk wel eten, maar het eindigde regelmatig in toch maar een boterham nemen, omdat de puf er niet was om nog te koken en zonder lijstje was de inspiratie er vaak gewoon ook niet.
Vanavond maar weer eens gaan zitten en eerst eens grofweg in kaart gebracht wat in huis is.

Voor de huishouding gebruik ik altijd een goedkope kantooragenda met een pagina per dag, maar ik had er al een poosje weer eens niets in bijgehouden. Geen bonnen genoteerd en geen maatijdplanning gemaakt. En dan kom je jezelf best tegen af en toe.  Weer niet goed gegeten of er was weer eens wat over datum gegaan.

Dat moet veranderen, dus vol goede moed vandaag een pan lekkere hutspot gemaakt, genoeg voor twee keer achteraf. Biologische wortels bij de Lidl meegenomen, uien waren ook in de aanbieding, maar er waren ook nog een paar over, dus die eerst opgemaakt. Ook had ik nog wat winterpeen in de koelkast liggen, dus die ook maar eerst gepakt. Er zijn nog twee over, maar die worden ook nog wel gebruikt in een roerbakgerechtje of zo in de nabije dagen.
Ik heb genoeg in huis/vriezer/voorraad, maar zonder planning denk je daar niet eens aan. Maar nu staat het weer genoteerd.
Mijn voorraadje hou ik op een los briefje bij dat ik in de agenda steek en daarmee maak ik dan weer een weekplanning. Ik streep door wat gebruikt wordt en hou zo ook beter in de gaten of er weer wat bij moet komen of dat ik de vriezer/voorraad kan inzetten. Vandaag waren de ribkarbonaadjes ook in de aanbieding en wat kippenpoten meegenomen, voorlopig kan ik weer beter eten. Nog wel een halve blik gegooid op een flinke rode of witte kool, maar er is voorlopig nog genoeg wat eerst op moet. Die komen later wel weer eens aan de beurt. Eerst maar opmaken wat er al is.   
   

1 opmerking:

  1. Misschien kun je eens denken om in het weekend wat te koken. Het invriezen en 's ochtends een bakje uit de vriezer trekken wat je 's avonds kunt opbakken of in de maagnetron kunt verwarmen. Dat lijkt me een stuk ontspannener dan elke dag weer te moeten bedenken wat je gaat eten en vervolgens een boterham pakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!