donderdag 22 september 2011

2. Op weg naar een Simpel thuis

Na jaren vooral functioneel meubilair, heb ik nu gekozen voor een simpele inrichting.
Voorheen was veel grenen meubilair in mijn huis te vinden. En een grote hoekbank, allemaal nog afkomstig uit mijn vorige etage waar ik een hele grote woonkamer annex open keuken had.

Maar in mijn veel compactere consuminderhuisje was het allemaal veel te groot. Ik had gelukkig nog wel twee kleinere wandmeubels bewaard die me dierbaar waren, maar al ruim drie jaar in de schuur opgeslagen stonden voor ooit. En die tijd was nu gekomen.
Het ene wandmeubel had ik zelf al bijna veertig jaar en kwam uit het huisje van een bejaarde dame die naar een verzorgingshuis ging. Het kwam goed van pas toen ik mijn eerste huisje betrok. Het tweede meubeltje kwam via mijn ouders van een rommelmarkt binnen en had al een flink aantal jaren in mijn vroegere keuken gestaan. Mijn moeder is al ruim 7 jaar geleden overleden, maar dat meubeltje is het uitgangspunt geworden voor mijn huidige inrichting. Het is een soort donker houten buffetkastje met louvredeurtjes en laden beneden en een dicht vak met een louvre deurtje en twee planken boven met o.a. gedraaide knoppenspijlen bij de onderste plank. In die stijl heb ik via Marktplaats ook een hoekstoeltje gevonden met biezen zitting en een leunstoel die in het echt nog leuker was dan op het plaatje te zien was, met houtsnijwerk en ook een biezen zitting.

Alleen een salontafel zoek ik nog in die oude stijl, maar ik heb geduld. Nu staat er tijdelijk een rond rotan tafeltje, maar ik zoek eigenlijk een kleine oude donkere houten langwerpige tafel. Die zal ik ongetwijfeld ook nog wel vinden.

Toen ik hier kwam wonen had ik nog een werkende zoon en een lerende dochter inwonen. Vorig jaar is mijn jongste zoon uit huis getrokken en een goede maand geleden is de laatste dochter naar haar vriend vertrokken. Het was inschikken toen we hier kwamen wonen. De kinderen kregen de grootste slaapkamers en ik sliep in het kleinste. Maar ik wist dat het tijdelijk zou zijn en nu kan ik over drie slaapkamers beschikken. De kleinste wordt kleding- en linnengoedkamer. In de tweede slaap ik nu en de derde wordt logeer- annex administratie kamer. En dan is er ook nog een zolder over het hele huisje. En een lekker voortuintje en een achtertuintje met schuur, dus ik ben de koning te rijk na 20 jaar op een etage wonen met een postzegelformaat balkonnetje, waar amper twee stoelen op konden staan. Ik heb mijn vijf kinderen grootgebracht en nu komt er ruimte voor een eigen simpeler leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!