dinsdag 27 september 2011

6. Bloemkool telkens anders

Ik had nog een bloemkool liggen en die moest wel eens op. Gisteren maar gewoon gekookt gegeten met wat nootmuskaat, met gekookte aardappels en een speklapje.
Vandaag even makkelijk. Ik had nog een zakje krieltjes, eigenlijk voor het weekend meegenomen omdat mijn vader toen zou komen helpen en dan kook ik ook gelijk voor hem mee, maar dat ging niet door. Dus vandaag de helft van de krieltjes maar in de koekenpan gedaan, met een gesnipperd uitje en een rode paprika in stukjes, wat nasikruiden erover gestrooid en wat bloemkool toegevoegd om zo weer een andere smaak te krijgen en dat smaakte ook prima.
Nu kan ik nog wel een keer bloemkool eten, morgen is ook een hele drukke dag en dan kan ik pas na 6 uur beginnen met eten maken. Dus waarschijnlijk wordt het dan nog maar een keer met andere kruiden en smaakjes erbij. Notitie voor mezelf: In het vervolg maar gelijk in porties verdelen en een deel invriezen voor later. Want 1 bloemkool is voor 1 persoon toch wel een hele hap.
Mijn weblog verandert ook nog steeds, vandaag kreeg ik een mailtje van een bekende die moeite had om de donkere versie te lezen. Dus de achtergrond weer aangepast en dat zal nog wel vaker gebeuren. Ik heb nog lang niet alles hier in de vingers en hou wel van eens wat anders proberen af en toe. 
Al doende leert men tenslotte, net als met consuminderen. Dat is ook uitproberen tot hoever je in bepaalde dingen terug kunt en wilt gaan zonder je minder prettig te voelen. En aan de andere kant geeft het je ook veel rust. Ik kook bijvoorbeeld bij voorkeur zonder pakjes en koop tegenwoordig veel rechtstreeks bij de teler. Lekker vers en op de fiets langs mijn adresjes.  Vaak staan er gewoon kraampjes langs de weg met een potje erbij om te betalen. Heerlijk om zo overal plekjes te vinden. Ik koop zo lokaal mogelijk en het smaakt me ook veel beter. Ik voeg steeds meer vers in mijn menu toe en op allerlei manieren bereid. Zo vind ik het dus ook niet erg om drie dagen bloemkool te eten als de smaak maar voldoende varieert. En ik heb nog sperziebonen en spruitjes liggen, dus ik kom de week wel weer door met verse producten. Tomaten, paprika, ui en komkommer zijn mijn smaakmakers, die kunnen bijna overal wel bij, zowel op brood als bij de warme maaltijd. En natuurlijk mijn verse kruiden uit de tuin. Die gebruik ik ook veelvuldig. 
Af en toe duik ik even in het boek van Toor de Haas 'Eenvoudig gelukkig',  wat naast een consuminderboek ook voor een zeer groot deel een kookinspiratieboek is. Toor ken ik al jaren en ze wist altijd van weinig toch iets heel lekkers te maken. Koken met liefde noemde ze het en ze heeft heel wat recepten gedeeld en uiteindelijk ook in boekvorm uitgegeven. Ze heeft er ook een website bij http://www.eenvoudiggelukkig.nl/ Ze is een echt mensen-mens, ze wil ook graag andere mensen helpen en heeft daar haar beroep van heeft gemaakt. Ruim vijf jaar geleden is ze met haar man verhuisd van het drukke Utrecht naar een heel klein dorpje in Groningen en inmiddels zijn ze rijp voor een volgende stap en zijn er al zeer grootse plannen om een huis net over de grens in Duitsland te kopen, waar ze haar praktijk ook aan huis kan houden en ook een soort B&B kan beginnen met de mogelijkheid tot een workshop of weekje terugtrekken. Ik hoop dat haar dromen uit gaan komen. 
           

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!