dinsdag 13 mei 2014

133. Vrolijk verder met consuminderen

De gezondheid gaat maar heel langzaam vooruit. Gelukkig ben ik wel heel blij dat ik van mijn werkgever de tijd kreeg om mijn rust te nemen. 
Dat gaf mij de gelegenheid om weer eens rustig van alles te bekijken. 

Ik volgde samen met mijn middelste dochter een leuke administratie/budgetcursus die via een lokale facebookgroep werd aangeboden. 
Dat werd voor mij gewoon een leuk uitje. 
Consuminderen is mijn probleem niet, maar de kunst om mijn papieren op een logische manier op te bergen is voor mij altijd al een probleem geweest. Daar hielpen boekjes niet bij en ik heb er zelfs maatschappelijke hulp bij gehad, die ook niet erg logisch over konden brengen hoe ik dat nu handig voor elkaar kreeg. En deze cursus leerde me in 8 lessen wel lol en een voor mij handig en ook begrijpelijk systeem erin te krijgen.
Ik maakte kennis met de weggeefhoeken en leerde daardoor ook weer veel leuke mensen kennen. En werd daardoor ook weer gewezen op andere leuke groepen, o.a moestuinieren en er was onlangs ook een zeer lokale stekjes- en zadenruilbeurs in de buurt. Het is dat de energie nog niet helemaal goed op peil is, maar stukje bij beetje en met een beetje hulp is mijn achtertuintje nu weer klaar voor het voorjaar en ook mijn voortuintje gaat nu weer even onder de schop. Ook in kleine stukjes, maar elke dag een beetje helpt ook. 
Voorlopig ben ik nu gelukkig weer in de opruimstand. Ik probeer stukje bij beetje weer voor van alles een goed huis te vinden. 

Er kwam allerlei mooie goede kleding via, via binnen, helaas niet mijn maat, dus daar ben ik nu druk mee bezig, om dat weer kwijt te raken aan mijn minder vermogende streekgenoten. Dat kost ook wel weer wat tijd en moeite, maar dat heb ik er graag voor over. 
Ook probeer ik het een en ander in geld om te zetten om zo mijn bescheiden spaarpotje weer wat voller te krijgen. 
Mijn jongste kleinzoon is bijna twee nu, dus de box mag ook weer voor een klein prijsje weg. Die wordt donderdag opgehaald om bij een andere Opa en Oma dienst te gaan doen. Zo hoop ik langzamerhand weer een beetje ruimte te vinden.
Verder probeer ik mijn voorraad ook weer een flink stuk minder te krijgen. Ik denk nog steeds dat ik een groot gezin heb blijkbaar en de laatste opdracht van de cursus was dan ook om zo lang mogelijk te leven van wat er in huis was en alleen wat vers erbij te halen. Dat kwam ook goed uit, want door mijn langdurig ziekzijn miste ik ook een deel van mijn normale inkomsten. Dus ook daarin moest ik weer een denkomslag zien te maken, niks meer bijhalen en alleen maar zeer noodzakelijke verse boodschapjes halen.

Ik probeer zoveel mogelijk zelf te gaan maken weer. Ik wil weer zelf brood gaan bakken, zonder bbm ook, want die haperde de laatste tijd. De deeghaak laat steeds los en mengt daardoor niet goed. 
Langzamerhand heb ik nu weer alles in huis om mijn eigen brood zonder mixen ed te kunnen bakken.    
De lente met lekkere salades komt er weer aan. De eerste rabarber is ook al weer geoogst en tot een lekkere moes verwerkt.      

1 opmerking:

  1. Je hebt veel gedaan, het enthousiasme spat eraf.
    Rustig aan lekker alles opbouwen!

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!