donderdag 7 februari 2013

116. Het wordt weer langer licht

We hebben wat afgeploeterd met sneeuw en ijs, gelukkig was het ook snel weer voorbij maar helaas komt er nog weer een staartje kou aan. 
Iedereen die ik spreek snakt naar wat zon en voorjaar en ook hier wordt al weer voorzichtig over het eet-postzegeltuintje nagedacht en wat voor te zaaien.  Afgelopen jaar had ik te weinig tijd en energie om alles goed bij te houden, maar dit jaar wil ik er volop tegen aan.
Ik heb al weer een voorraadje wc rolletjes gespaard. Ik vind dat handig om in voor te zaaien. De rolletjes kunnen mee de grond in en vergaan wel en de worteltjes van de jonge plantjes raken zo niet zo door elkaar gegroeid. Ik knip ze middendoor en vooral met bonen voor zaaien was dat een succes. Ook ander kwetsbare planten wil ik zo opkweken.
Lidl heeft komende week weer zeer betaalbaar zaad zag ik. Maar eerst kijk ik wat ik zelf nog heb liggen.    
Zo af en toe krijg ik ook wat zaad toegestopt, dus eerst even bekijken wat ik heb liggen. Zo groot is mijn tuintje ook niet en er staat al het één en ander vast in aan fruitstruiken. Mijn rabarber doet het elk jaar steeds uitbundiger en ook de lavas groeit elk jaar groter, framboos en braam staan en diverse bessenstruikjes. Ik heb ook twee appelboompjes en een pruim staan en een aardbeienperkje dat ik vorig jaar al gehalveerd had, want het werden steeds meer aardbeienplantjes. Leuk is dat elke vaste plant ook vaak weer een geschiedenis heeft. Af en toe koop ik wat, maar vaak krijg ik via via wat. Mijn frambozen komen uit België, eerst voor mijn vader en via mijn zusje zijn ze uiteindelijk weer bij mij gekomen. De kweekster is inmiddels overleden, dus dat geeft toch een extra gevoel erbij. De bessenstruiken komen via de lokale ruilkring en de fruitboompjes heb ik zelf aangeschaft, toen ik van een cliënt een extraatje kreeg voor de Pasen en de goede man is inmiddels een tijdje terug heel plotseling overleden, maar het blijven voor mij die cliënt boompjes.  Ze hebben nog geen oogst gegeven, vorig jaar pas aangeschaft dus dat is nog even afwachten.  Er was ook een peer, maar die heeft het niet gered. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!