donderdag 10 december 2015

170. Consuminderen in de keuken



Steeds vaker maak ik mijn voeding helemaal vanaf de basis zelf met lekker veel verse groenten en vaak ook in een soepje. Voor een dagje snel is een eitje lekker, maar ik vind gelukkig steeds meer methodes om makkelijk en snel toch een gezonde maaltijd in elkaar te draaien.
Ik ben me aan het verdiepen in de mealpreps of te wel maaltijden vast voorbereiden voor meerdere dagen, door voorgesneden in te vriezen en/of alleen vast voor te bereiden. 
Je doet je grote boodschappen en daarna de voorbereidingen dan voor meerdere maaltijden. Vlees/kip/vis, groente, kruiden en saus kun je dan vast voorsnijden, voorbereiden en invriezen in een ziplockzak en niet vergeten er op tijd uit te halen, zodat je op de dag van eten alleen nog rijst of aardappels of pasta erbij hoeft te koken.  

Afgelopen week heb ik mijn groenten vast voorgesneden en in bakjes in de koelkast bewaard. Ik had een paar preien, paprika's, bosuitjes en een witte kool en kon zo een paar handjes van dit en wat van dat pakken en snel wokken met wat snel klaar blokjes vlees/kip/vis.
Dat beviel al prima. Grofweg wist ik wat ik wilde eten en met verschillende samenstelling en verschillende kruiden had ik heel snel een hapje op tafel. Een keer winkelen en één keer wat langer in de keuken staan en de hele week lekkere snelle maaltijden op tafel.

 Mijn vriezertje staat nu nog boven en gebruik ik niet erg economisch, blijkt in praktijk. Ik loop niet elke keer naar boven en stop er meer in dan ik eruit haal. Dus wordt hij nu eerst leeggegeten. Inmiddels heb ik wel de ruimte om hem beneden in mijn mini-keukentje neer te zetten, dus hoop ik binnenkort zover te zijn dat ik meerdere maaltijden vast in kan vriezen en dan op drukke dagen een snelle maaltijd neer kan zetten. In het weekend bak/braad ik nu nog vaak ook voor de doordeweekse dagen. Een kip, een gehaktbrood of wat maar lekker lijkt en makkelijk voor meerdere maaltijden te gebruiken is. 
Maar zo'n bijna alles inéén maaltijd lijkt me nog economischer te bereiden. Dan kan ik voor nog langere tijd vooruit maken in één keer en hoef ik nog minder vaak boodschappen te doen en na te denken over wat er gegeten gaat worden. Zakje pakken de dag ervoor en in de koelkast leggen zodat ik de dag erna binnen zeer korte tijd een lekkere maaltijd kan broddelen. 

1 opmerking:

  1. Slim! Heb dat een hele tijd terug ook eens geprobeerd. Zondag een enorme pan nasi, tomatensoep, stapel pannekoeken en stoofvlees maken en invriezen. Ging ideaal. Maar als er even iets 'belangrijker' is, zijn zulke dingen het eerste wat sneuvelt. Maar inmiddels zijn we er hier ook mee begonnen. Gelijk alle groenten snijden, groenten voor in de nasi gelijk bakken en invriezen en grote hoeveelheden koken van alles. Superhandig!

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!