dinsdag 27 oktober 2015

168. Weer lekker op consuminderpad

We gaan er weer voor. 
Ik pak mezelf bij de lurven en zet het hoofd weer in de consuminderstand. 

Genoeg gepiekerd de afgelopen tijd en nagedacht, nu weer met beide voeten op de grond.

De bonnetjes worden weer netjes genoteerd, boodschappenbriefjes worden weer opgeschreven en de reclames uiteraard heel goed bekeken. 

De knop is ook in huis weer om, zat was ik van alle achterstallige klussen en onderhoud. Het heeft hier een jaar wel stil gestaan doordat ik na het werk uitgeput was en de laatste maanden was ik door mijn benen ook minimaal aktief en deed het hoognodige alleen.
Vandaag De Huishoudcoach van Els Jacobs maar weer uit de boekenkast tevoorschijn gehaald en in gelezen uiteraard ook. 
Er moet weer struktuur in mijn huisje komen. En goed van start gegaan. De badkamerkast waarmee begonnen wordt, heb ik niet en aankleden doe ik me ook 's morgens na het opstaan, dus ik kon naar actie 3 door. 
Het aanrecht leegmaken en na het eten voorbereiden en koken ook gelijk het afwasje weer doen. Dat spaarde ik meestal een paar dagen op en dan moest ik wel, maar nu mag ik dat niet meer doen. 
En aktiepunt 4 was de eettafel leegmaken. Dat is idd bij mij een puntje. Ik zit daar vaak aan te schrijven, te lezen, de agenda bij te werken, lekker met van alles om me heen. Stapeltje van dit en stapeltje van dat, potje pennen maar ook 2(!) zoutvaatjes, nog wat kadootjes van mijn verjaardag in juli, post en alles blijft liggen. Dus lekker van alles weggehaald, uitgezocht, oud papier als oude folders en krantjes weggedaan en de tafel weer bijna terug gevonden. En nog een paar keer een kwartiertje opgeruimd. 
Zondag was jongste kleinzoon hier lekker aan het spelen geweest en eten met zijn ouders, dus kwam ik her en der nog wel wat tegen. 
We eten om en om bij elkaar, pas over 2 weken komt hij weer, dus ik wil ook wat groot speelgoed de woonkamer uit hebben. Het kleine spul zit in een bankje, maar ik heb ook o.a. een flinke speelboerderij eigenlijk constant staan.
En alle losse rommeltjes moeten er uit. Maar ik ben al blij met wat ik vandaag wel voor elkaar heb gekregen. Ik zie het verschil al gewoon. 
En dat is ook de bedoeling, kleine stapjes ala flylady een beetje. 
Lang kan ik nog niet doorgaan, maar iets is al veel beter dan niets.

Een menuutje heb gelukkig ik ook weer gemaakt, de boodschapjes zijn weer binnen. Met een kapstokje hoef ik niet elke keer weer na te denken wat ik zal maken. Ik kan dingen wel verschuiven en afwisselen. Dagje aardappels, dagje rijst en de slowcooker wil ik weer van stal halen. Ik heb rundvlees uit de reclame meegenomen en wil een deel aan mijn vader geven. Die maakt dat soort dingen nooit zelf. Ik wilde eigenlijk graag wat vaker extra koken, maar zover ben ik nog niet. Mijn vriezertje moet eigenlijk naar beneden komen, die staat nu boven en ik gebruik hem helemaal niet goed momenteel. Ik moet hem leegmaken/-eten, zodat ik hem kan verhuizen. Maar dat moet ik gewoon stap voor stap voorbereiden. 

Dat is mijn valkuil momenteel, ik wil wel veel, maar het lukt dan gewoon niet. Ik moet alles doseren en kan niet tien keer de trap op en af. En val dan stil. Er staat een ventilator die uit de kamer naar zolder kan, de vriezer van boven naar beneden, een bureaustoel kan van mijn slaapkamer naar beneden, maar dan moet er ook weer eerst ruimte genoeg vrij gemaakt worden zodat het kan. Wordt vervolgd.     


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!