zaterdag 16 juli 2016

199. Uithuilen en doorgaan

Niemand heeft er baat bij als je in een dip blijft hangen, dus ook ik grijp mezelf weer bij de lurven (en waar zitten die dingen nu?).

Bovenstaande brug kwam ik ooit in Sneek tegen. 

Vanmorgen weer boodschapjes gedaan en nu kunnen we er weer een poosje tegen. 
Spulletjes voor een lekkere pan gevulde groentesoep.
Melk en eieren zodat ik wat kan bakken en ook een keer hartige pannenkoeken kan maken. Er zijn voldoende aardappels in huis en diverse soorten pasta en rijst. 
Verse groente is ook voldoende in huis. Komkommer, ijsbergsla, cherrytomaatjes, diverse soorten bonensoorten, dus we kunnen weer vooruit. 
Op zondag krijg ik eters, dus dan is een pan soep ook altijd lekker. Dat schept zo lekker weg. 
Op zaterdag begin ik daar vast mee en neem dan vast een bakje met een boterham erbij.
Dat is al jaren een familiegewoonte, soep met een boterham op zaterdag. 
Dan kook ik verder niet, maar er komt dan doorgaans wel iets warms op de boterham. Soms een lekkerbekje van de viskraam, maar het kan ook een hamburger of kroket zijn of een uitsmijter. 
En dat is laatste is het vandaag ook geworden. Lekker met wat spekjes, vers gehakte uiensnippers, en wat er verder nog in huis is en op mag. Wat bieslook en peterselie, plakjes tomaat, stukjes paprika erin en een beetje geraspte kaas erover laten smelten. 

Door de weeks ben ik wel van makkelijk en snel. Vaak worden het dan wel 1-pans gerechten. Stukje vlees of kip, wat aardappelschijfjes of blokjes en flink wat verse groente erbij wat in de aanbieding is. Of eens diepvries of uit een potje. Zo had ik een keer broccoli,  een keer sperziebonen en een keer witte bonen met tomatensaus uit een pot (en daar eet ik wel twee keer van, dus nog een keertje later in de week).
Vrijdag was het rijst met kippedijtjes in stukjes en lenteuitjes o.a.
Morgen wordt het dus soep en waarschijnlijk een macaroni-schotel. Paprika's haal ik heerlijk vers rechtstreeks bij de kweker vandaan, de sausjes komen ook doorgaans van eigen hand. 

Van de ijsbersla wil ik bij warm weer een lekkere vissalade maken van tonijn met kidneybonen o.a. en een keer wraps, want de voorspelling is wel dat we een kleine warmteuitbarsting gaan krijgen of te wel een beetje echte zomer. 
Tot woensdag hooguit en dan wordt de temperatuur weer minder. Bij heet weer eet ik liever wat fris ipv van warm eten.
Het is toch een luxe dat we uit zoveel kunnen kiezen tegenwoordig hier. Als ik naar dit schilderijtje kijk, dan was het vroeger toch een heel stuk minder. (Ik heb deze ooit op een rommelmarkt gevonden en vond hem gewoon lief en leuk. Ik kijk er nog steeds graag naar. Iemand waarschuwde me nog wel toen, dat het geen echte was!! Dat snapte ik ook wel, voor die prijs kon het alleen maar een reproductie zijn en ik verwachtte ook geen echte kunst te kopen. Ik heb er, geloof ik, hooguit 2 euro voor gegeven, maar ik ben er nog steeds heel blij mee. Als ik er naar kijk ben ik even helemaal terug in de tijd, dan stap ik er als het ware even in en loop ik even mee met de mensen op straat. Ik heb ook geen idee waar het is, maar het zou in elk stadje kunnen zijn en doet me ook wel een beetje aan Delft denken met die gracht).






   


    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!