donderdag 15 december 2011

41. Consuminderen weer

Op donderdag krijg ik mijn wekelijkse verrassingstas. Die komt later op de dag pas, tot die tijd probeer ik het uit te zingen met wat ik heb.
Deze maand probeer ik zo min mogelijk te kopen en de vriezer en de voorraad weer eens meer leeg te maken. Ook januari hoop ik zo zuinig mogelijk door te komen.
Deze en komende maand heb ik nogal wat verjaardagen en een zoon en schoondochter die een "nieuw" huis gaan betrekken, dus vooruitzien is gewenst.

Brood: Ik heb bijvoorbeeld nog wat ouder brood liggen, maar dat rooster ik wel even weer voor de lunch straks. Dan ren ik niet naar de winkel om vers te halen.
Brood gaat hier bijna altijd tot het laatste sneetje op. En wat eventueel eens niet opgaat wordt uitgelegd en gedroogd en vervolgens fijn gerold en als paneermeel gebruikt. Daar heb je niet speciaal een deegroller voor nodig, een glazen fles voldoet ook prima.
Tipje van mij: wat kruiden erdoor mengen geeft een extra lekker smaakje aan je gerecht, ook voor een korstje om vlees of vis.

Geld: Ik haal één keer per week mijn huishoudgeld cash in huis.
Daar moet ik het mee doen. Niks pinnen of gedachteloos geld uitgeven.
Op=op en je leert zo wel uitsmeren over de week en hou er vaak ook nog wel van over. Ga ik boodschappen doen, dan schat ik in hoeveel het kost en steek dat in de portemonnee. Dan kun je ook niet veel impuls-inkopen mee nemen.
Alles wat over is gaat in een potje voor: een onvoorziene noodzakelijke uitgave, een reclame die erg voordelig is zodat groot inkopen mogelijk is, kleding, huisraad enz. 
Kattenbrokjes zijn duur, want ik heb een blaasgruiskater. Daar haal ik nu een grootverpakking voor. Voorheen kocht ik twee wekelijks een kleine zak, maar het scheelt toch 20 euro om een grote zak voor twee maanden te nemen.

Zelf maken: Daar heb ik zelf de meeste lol in. Ik probeer alles, wat andere mensen  vaak gedachteloos kopen, zelf te maken.
Vooral de eetbare zaken als saucijzebroodjes, gevuld stokbrood, ham/kaascroissantjes of broodjes, enz.
Zie ik iets lekkers in de winkel, dan probeer ik het zelf na te maken. Bladerdeeg ligt standaard in mijn vriezer en zo heb ik altijd snel iets bij de koffie, appelflap met appel of ander fruit, maar ook hartige variaties.
Bakken doe ik doorgaans in het weekend, meer tijd en goedkopere stroom en natuurlijk bak je dan meerdere dingen in één keer. Cake kun je heel goed per plakje invriezen en met wat jam kun je er ook snel een lekker gebakje van maken.
Alle voeding is bij mij zeer basis. Met gewone aardappels maak je van alles zelf, frietjes, puree, partjes, blokjes. Rijst en pastasoorten staan ook op de plank. 
Ik kook wel bijna altijd vers iedere dag. Mijn vriezertje is niet zo groot en ik wil ook geen dagen hetzelfde eten. Aardappels kook ik wel eens voor twee dagen tegelijk, zodat ik de ene dag gekookt en de andere dag opgebakken kan eten. Maar ik wil ook graag afwisselen. Na twee dagen aardappels weer eens rijst of wat anders. 
Hoe doen jullie dat? Afwisseling houden? Als alleenstaande vind ik dat nog wel eens moeilijk. Want groente/vlees is in de super vaak op meer personen ingesteld of duurder in kleine hoeveelheden.     
  


  

3 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je het heel uitgebalanceert aanpakt. Kan niet beter zou ik zo denken.
    Warme groet uit de casa!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik eet regelmatig twee dagen hetzelfde, of één dag ertussen even wat anders.
    Aardappelen pasta en rijst maak ik zelden voor mezelf.
    Ik vind het niet zo'n probleem om gezond,lekker en uitgebalanceerd te eten, dat komt wel goed.
    Wat ik wel mis is samen met anderen eten. Helaas heeft mijn poging weer een eetgroepje op te zetten niks opgeleverd.
    Eigenlijk doe ik al vanaf mijn zestiende aan eetgroepjes, maar de laatste drie jaar lukt het niet om drie,vier mensen (van ongeveer dezelfde leeftijd) bij elkaar te krijgen om eens per week samen te eten.
    Nou ja, dat samen eten, dát mis ik dus wel.
    Buurthuizen hebben wel iets met samen eten, maar dat is al snel met meer mensen dan ik om me heen kan hebben (en met mensen die veel problemen hebben, daar zit ik ook niet echt op te wachten)

    Groet, Creanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kook zondag vaak voor twee dagen. Dat is tijdsbesparend. De laatste maanden ben ik vrijwel iedere avond weg. Vroeger hield ik een avond voor schoonmaken, ook dan is het handig als je geen extra tijd kwijt bent aan schoonmaken.
    De factor tijd loopt als een rode draad door mijn leven.

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!