dinsdag 6 december 2011

33. Te vroeg gejubeld

Slechts één avond weer even genoten van het gemak van een leeslijst en weg is die weer.  Gelukkig ben ik nu zo 'slim' ,ahum, om zelf een favorietenlijstje op te slaan. Zodat ik mijn favoriete blogs toch weer terug kan vinden en mee kan lezen.


Deze week is het een beetje klaagweek op mijn werk. Mijn eerste cliënt is een pittig vrouwtje van 93 en ze baalde als een stekker van haar tweede hulp en klaagde daar lekker over. Ze had haar nu weggestuurd en de zorghulpverleners om een andere gevraagd. Afgelopen donderdag had ze zich ziek gemeld en vrijdag zag ze haar vrolijk in een winkelcentrum lopen, dus toen waren de rapen helemaal gaar. Daarvoor waren er natuurlijk ook al irritaties. Ze deed alleen het hoognodige op haar dooie akkertje, ze liep zelfs op een surinaamse manier, langzaam en swingend, volgens haar en bij het in de boenwas zetten van een kastje had ze een dikke smeer boenwas op de muur geveegd. Daar had de client afgelopen vrijdag een schilder voor laten komen en ze zou de rekening ook lekker opsturen naar de werkgever. Ook het feit dat de "zieke" in het winkelcentrum door haar gesignaleerd werd, werd uiteraard door haar gerapporteerd. Gna,gna, gna, leek ze erbij te zeggen.
Over client twee heb ik te klagen. Een Afgaanse mevrouw die al twintig jaar hier woont, maar amper Nederlands spreekt. Ik moest ramen zemen, nu heb ik op zich daar geen bezwaar tegen mits er maar goede spullen zijn.
Maar er is alleen een trapje van twee treden in huis en zo groot ben ik nu ook weer niet en ik kreeg een schuursponsje en het goedkoopste trekkertje wat er maar bestaat en daar mocht ik de ramen mee doen.
Ik heb daar ook maar vier doekjes in huis om mee te werken, een roze om stof af te nemen, een blauwe voor de keuken, een groene voor de badkamer en zo'n goedkoop lapje voor het toilet en mag die niet door elkaar halen. Er zijn ook twee teiltjes, 1 bruine voor de keuken en stof afnemen en de andere witte is alleen voor de vloer en de badkamer en die laatste mag dan ook weer alleen in het doucheputje leeggegooid worden. Die doekjes moeten na gebruik weer aan een rekje buiten worden gehangen en worden steeds weer opnieuw gebruikt.
In het begin was er ook nog alleen een dweildoek, die oorspronkelijk lichtblauw was, maar helemaal zwart/grijs was. Heel af en toe worden ze eens gewassen, want water en/of stroom is kennelijk schaars in haar beleving.

Op een gegeven moment heb ik zelf maar een dweilstok gekocht, want door het hele huis ligt laminaat en dat ga je niet op je knietjes allemaal doen. Die heeft ze inmiddels nu zelf ook gekocht.
Ze kookt altijd in grote hoeveelheden en het gasstel is altijd weer aangebakken na een week. De vloer trouwens ook.
Maandagmiddag was ze een soort pap aan het koken, geen idee wat voor pap het was, maar ik kreeg ook een bakje om op te eten en het leek een soort pap wat wij aan kleine kinderen voeren, maar wel met glibbers erin. Er stonden wel 15 bakjes klaar en nog een paar borden.
Ze heeft ook maar twee sets  verschoning voor haar bed. Die om de twee weken weer gewisseld moeten worden. Het ene onderlaken is van twee stukken aan elkaar genaaid en het andere onderlaken is veel te krap. De kussenslopen heeft ze waarschijnlijk ook zelfgenaaid en werken met lusjes en er zijn twee dekbedhoezen.
Ik ben een beetje klaar met die dame, ik kan er gewoon niet mee praten. Ze weet altijd weer wat te verzinnen zodat ik later wegkom en alles moet op haar manier gebeuren. Vrijdag heb ik een uurtje verplicht werkoverleg en zal dan aankaarten dat ik graag een ander adres wil. Dan zoeken ze maar andere gek voor deze dame.
Vandaag was gelukkig een betere dag met gezellige mensen en morgen kan ik weer aftellen. Dan vliegt de week weer voorbij.
Ik hoorde van de week op het lokale nieuws dat mijn werkgever in Leiden ook de thuishulp overgenomen had. Die moesten kiezen mee overstappen of niet meegaan. Zij verdienden kennelijk meer eerst, want een groot deel ging niet tegen minder loon werken. Slechts eentje hoorde ik zeggen dat ze wel moest, als alleenstaande werkende moeder.
Zelf heb ik ook in die situatie gezeten bijna drie jaar geleden. Twee jaar heb ik eerst als Alphahulp gewerkt  tegen een veel hoger uurloon, maar dan ben je wel een soort zelfstandige. Alleen de uren die je daadwerkelijk werkte werden betaald, geen vakantieuren en -geld en geen ziektegeld. Toen werden we ook ineens voor het blok gezet, in vaste dienst komen met een jaarcontract en een lager loon, ongeveer gehalveerd of ander werk zoeken.
Komend jaar loopt mijn derde en laatste jaarcontract tot eind juni 2012 af en of ze me dan voor onbepaalde tijd in dienst nemen of op straat zetten is gewoon afwachten.
Zekerheid is er niet in deze tijd, al bezwoor mijn manager me afgelopen jaar nog dat er geen reden was om me niet in vaste dienst te nemen straks.
Ik doe mijn werk goed, alle clienten zijn doorgaans zeer tevreden over me en ik ben nooit ziek geweest, heb slechts één keer een paar dagen moeten verzuimen toen ik gevallen was op straat, doordat ik met beide benen vast kwam te zitten in een plastic krantenlus, die een bezorger op straat had laten vallen.
Maar ik heb iets te veel slechte ervaringen en toezeggingen op werkgebied meegemaakt, die niet uitkwamen. Ik geloof pas iets als het daadwerkelijk ook zo gaat gebeuren.
       

2 opmerkingen:

  1. Je beleeft wat. Ik heb ook maar een beperkt aantal microvezel-action-doekjes in gebruik, die ik regelmatig was, dat dan wel weer.
    Oranje in de keuken, groen voor de wc, blauwe om te stoffen en een blauwe voor boven. Een gele in de badkamer.
    Vind ik wel handig al die kleuren. Beter dan die gele doekjes die je iedere keer nieuw moet pakken.
    Maar lakens die compleet aan elkaar genaaid zijn, dat zou ik niet willen.
    Die vrouw kan beter investeren in goed materiaal, des te beter kan er in minder tijd worden schoongemaakt, niet waar. Is voor haar voordeliger.
    Tip, vertel haar een half uur voor vertrektijd, dat het nog twintig minuten duurt voordat je moet vertrekken, dat geeft je tien minuten om je jas aan te trekken of zo. Kan dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb veel respect voor je geduld en doorzettingsvermogen.

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!