zaterdag 2 april 2016

186. Weer een lekker consuminderweekje







Vandaag valt het zonnige weer even zwaar tegen. Ik had hoop op een beetje warmere dag en wilde graag in mijn voortuintje aan de slag. Maar helaas, de zon wil niet doorkomen hier. 
Vanmorgen eerst maar eens uitgebreid de afwas gedaan en weer verder geruimd in afwachting van dat lekkere weer. Uiteindelijk wel een poosje in de achtertuin bezig geweest. En dat voelt ook wel weer lekker. 
Nu ben ik wel erg moe, maar ik heb wel wat gedaan. En morgen weer een kans om aan de voorkant te gaan werken. Ik heb nog leuke viooltjes staan die de grond in willen, en nog wat andere planten en bollen - ook voor zomer en najaar. 
Alle gereedschap staat nu klaar en is uit de winterstalling gehaald. 
Mijn mandje staat ook weer klaar met het klein gereedschap, als snoeischaar, bollensteker, voegenschraper, oud schilmesje en miniwoelertje, de grote hark en schoffel staan gereed, dus niks kan me meer tegenhouden om morgen aan de voorkant ook aan de gang te gaan. 
Daar wil ik echt een bloementuintje van maken met veel vaste planten, zodat ik daar niet al te veel onderhoud meer aan heb.
Achter is meer een eettuin, daar staan twee appelboompjes, wat bessenstruikjes, rabarber, maggi of lavasplant, munt, druif, framboos en een paar aardbeienplantjes. En wat overblijvende kruiden als bieslook en rozemarijn. De rabarber piept alweer naar boven en de maggi komt er ook aan, heerlijk in soep en allerlei andere schotels waar je wat pit in wil hebben. 
Verder zaaide ik elk jaar van alles, maar nu wil ik toch wat meer onderhoudsarm gaan werken. Ik heb een beperkte energie, dus daar moet ik gewoon rekening mee houden. 

Afgelopen tijd was erg rommelig, maar we gaan toch wel lekker momenteel. Ik ben erg blij met de beslissing om mijn huishoudgeld aan het begin van de betaalmaand te pinnen. Dat is me heel goed bevallen afgelopen maand, dus die houden we erin. Al zal ik deze maand wel een beetje extra inkomsten moeten zien te vangen. Door wat spullen te verkopen waarschijnlijk.

Er staat nog een weekje vakantie op de planning, met mijn vader ga ik een weekje naar Midden-Friesland dit jaar. We hebben het voorhuis van een oude boerderij gehuurd dit keer. Geen vakantiepark, maar dat hoeven we ook niet. We hebben een slaapplaats nodig met twee slaapkamers en dit is helemaal opgeknapt maar in oude stijl en zag er leuk uit. 
Overdag zijn we doorgaans op stap om de omgeving te bekijken en einde middag maken we zelf het avondeten en de avonden brengen we lekker rustig op het thuishonk door. Wat boeken mee, laptop mee en dan is het leven goed. 
Maar dan wil je ook wat extra geld ter beschikking hebben om eens iets te kunnen bekijken. Een museum of een dierenpark, iets buiten de deur eten overdag of ergens een terrasje pakken voor een kopje koffie. 
Dan gaan we niet met de thermosfles op stap, al maken we er doorgaans wel een sport van om ook niet al te duur ergens een broodje te eten. 
Mijn pa en ik liggen gelukkig wel op helemaal dezelfde lijn, wat belangstelling betreft en ook ons idee van een dagje stappen ligt aardig op dezelfde lijn. 
We zijn allebei al een tijd alleen en gingen allebei eigenlijk nooit op vakantie, maar sinds een jaar of vijf gaan we nu samen gezellig elk jaar een weekje weg. Zolang het nog kan doen we het allebei graag.





Afgelopen tijd ging het erg rommelig hier. Ik had bepaalde dingen afgesproken, maar de planning werd door anderen aardig door de war gegooid. Daar moet je dan ook weer mee omgaan. Ik ben gelukkig nog wel steeds stukje bij beetje aan het ontrommelen. Deze maand doe ik mee met een soort Bingo-opruim-uitdaging en dat geeft weer een extra duwtje en dat kan ik wel goed gebruiken. Dan ga ik net weer een tandje sneller en door het spel-element blijft het nog leuk ook. 
We hebben allemaal onze eigen Bingokaart gemaakt met 36 vakjes met cijfers van 1 tot 50. Elke dag wordt er één cijfer geroepen en een opdracht erbij. Staat het cijfer op je kaart dan moet je die opdracht doen, en als die er niet op staat heb je in pricipe vrij (maar stiekum pik je die opdracht ook even mee dan). De opdracht van gisteren was een vakantiesouvenir wegdoen en die van vandaag 20 dingen wegdoen/opruimen of weggeven. Het nummer van gisteren stond wel op mijn kaart, maar die van vandaag niet, maar toch lekker wel gedaan.
Vakantiesouvenirs had ik dan wel niet, maar je hebt altijd wel iets in huis wat je ooit gekregen hebt en dat maar staat te staan omdat je de gever niet voor het hoofd wilde stoten. Toevallig had ik het gisteren ook met mijn vader over. Hij had een stuk of wat beeldjes op zijn schoorsteenmantel staan, waar hij eigenlijk helemaal niks meer mee had. Eentje had hij jaren geleden gekregen van bekenden die hij al jaren niet meer zag en van een andere wist hij niet eens meer waarom die er gekomen was. Maar weggooien was ook weer een brug te ver voor hem. Liefst zou hij willen dat ik ze mooi vond en dan zou ik ze zo meekrijgen, maar ik had er ook niks mee. 
Maar nu gaan ze in de doos om weg te geven. Hij woont aan de smalle loopkant van een straat en hij zet bij mooi weer een doos voor de deur met boeken die hij kwijt wil. Daar is doorgaans wel belangstelling voor, dus de beeldjes mochten nu ook in de doos.    
   


De boodschapjes voor komende week zijn ook weer binnen. Ik probeer nu toch weer voor de hele week in 1 dag te halen en dat gaat ook lekker. Natuurlijk houden we rekening met de eventuele restjes, die gaan gewoon weer in de volgende maaltijd mee. Van de week waren het diepvries spercieboontjes de ene dag en de dag erna ging het restje gewoon in de maaltijd van de volgende dag als extra groente erbij. 
Ik heb voor komende week een kilo wortels, twee zakken verse soepgroente (die doe ik ook overal door als roerbakgroente, van een deel maak ik een lekker vers soepje), wat diepvriesgroente en als alternatief heb ik ook altijd nog wel een potje of blik op voorraad. Vlees is er ook voldoende, er is rundergehakt voor een lasagna en een balletje, speklapjes en er zijn nog kippenvleugels. Het meeste is van de coop omdat die toch meer voor het beter verantwoorde vlees kiezen. Daar heb ik wel iets meer voor over. Biologisch is iets te hoog gegrepen voor mijn inkomen.
Al probeer ik wel zo verantwoord mogelijk te eten. Ik hou de reclames in de gaten en kies daar de meest gezonde dingen uit, de ene week is het meer groen dan deze week, maar afwisseling is ook goed heb ik altijd geleerd, je moet de kleurtjes afwisselen en lekker uit het seizoen eten. Geen groente kiezen met veel vlieguren.  
Pas als het hier op nederlandse bodem weer groeit komt het bij mij op mijn bord. Dat geeft mij ook een goed gevoel, bepaalde groente is er gewoon alleen een bepaalde tijd volop en daarna ga je weer op de nieuwe seizoensgroentes over. Het liefst haal ik het nog rechtstreeks bij de kweker ook. Verser kan je niet hebben. Eigenlijk zou ik liever alles bij de kleine winkeltjes willen halen en de hele grote ketens links willen laten liggen. Daarom is de coop voor mij toch een iets kleinere medespeler dan de lokale ah. Helaas hebben we niks anders te kiezen en moeten we toch verder weg om meer keuzes te hebben. 

2 opmerkingen:

  1. ik haal aardappels, groente en fruit hier bij een boer, bevalt prima, je weet waar het vandaan komt. seizoensgroenten vind ik het lekkerste en het meest logische om te eten. Kaas bij een kaasboerderij, eigen koeien en ze maken dus zelf de kaas, en roomboter en van hun tarwe wordt door een warme bakker brood gebakken, lekkerder bestaat (voor mij) niet.
    Leuk idee om zo beeldjes en andere overbodige dingetjes weg te doen. Ga ik ook eens proberen.
    Wordt vast een heerlijke vakantie, alvast veel plezier.

    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit tegen het Westland aan en hier in de buurt zijn alleen kleine telers van paprika's, tomaten en komkommers. Maar ik zoek nog wel verder.
      Mijn Pa zit in Delft aan een doorgaande straat, dus daar werkt een doos met gratis spullen buiten zetten wel.
      Ook succes gewenst.

      Verwijderen

Consuminderreacties graag!