maandag 9 april 2012

74. Boodschappenstop

Vandaag heb ik spontaan besloten om een boodschappenstop in te stellen.
In gedachte heb ik blijkbaar nog steeds een gezin en de voorraad mag ook wel wat minder. Vandaag had ik nog een biologische tas gehaald bij het tuincentrum en daar zaten hele leuke produkten in, maar ook aardappels, een witte kool en wortelen. Terwijl ik net ook al een, expres kleine, zak aardappels had meegenomen. En biologische wortels ook.
Nu toch maar eens een koopstop invoeren en eerst eens opmaken wat er is. Er is nog lof, een rode kool, zuurkool, uien en nu een hele berg wortels, dus eerst maar eens zien dat allemaal te verwerken en ook de vriezer en de voorraadkast kunnen best weer eens uitgedund worden. Er komt meer bij dan eruit gaat en dan wordt het tijd om weer eens radicaal te worden.
Brood kan ik ook heel goed zelf bakken, het vergt alleen even wat vooruit denken, maar een mens wordt soms wat lui. 
Afgelopen zaterdag was ik nog lekker naar de markt geweest en daar nog wat aanvullend fruit meegenomen, dus voorlopig moet het gewoon genoeg zijn. Alleen mijn eieren zijn nu op. Vanmorgen de laatsten gekookt voor bij mijn paasontbijtje en twee extra voor een eiersalade op brood voor komende week. Dus die zal ik nog wel gaan halen, maar dan ook alleen maar dat. 
Dat is ook mijn valkuil, als ik een vreemde winkel in ga kom ik altijd met meer weer naar buiten. Van mijn vaste winkels weet ik de aanbiedingen wel van te voren, maar vandaag was ik even nog bij een c1000, die allemaal aparte aanbiedingen nog heeft. Winkelrestanten die erg goedkoop dan aangeboden worden en dan ga ik weer. Normaal kom ik er nooit meer, want er is een dure parkeergarage bij. Maar nu was ik met de fiets, dus toch even naar binnen. En dan buiten komen met potjes mais en blikjes linzen uit aanbieding. Gisteren sprak ik met iemand over wraps, dus die ook meegenomen en zalm en roomboter en kruiden voor kruidenboter, want de eigen merk kruidenboter was op, dus bedacht ik daar ter plekke om zelf maar kruidenboter te maken in het vervolg. Vroeger waren er kleine zakjes met een kruidenmengsel om een portie eigen kruidenboter te maken, maar die zag ik ook niet meer. Wel een groter potje om meermalen kruidenboter te maken. Terwijl ik eigenlijk voor 1 boodschap naar binnen ging.
Vandaar mijn besluit nu om de winkels maar eens een tijdje helemaal links te laten liggen.    

1 opmerking:

  1. dat is heel verstandig. En ach weet je..er hebben hele knappe koppen lang op gestudeerd om de winkels precies zo in te richten dat de argeloze winkelaar tóch meer koopt dan hij/zij van plan was.
    Dus zo gek is het niet dat je met meer naar buiten komt.
    Maar NIET gaan is inderdaad zoals jij zegt het alerbeste.
    Warme groet uit de casa!

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!