woensdag 16 januari 2013

114. Consuminder-etenswaardigheden

Ik was weer eens aan het puzzelen om betaalbaar toch een gezonde maaltijd op tafel te krijgen. Dit keer was de keuze niet moeilijk. Ik had namelijk gisteren een pak diepvries boerenkool meegenomen en helemaal vergeten op te ruimen. Vandaag pakte ik mijn (werk)tas weer en deed er mijn krantje in en een lunchpakket en er zat nog een krant van gisteren in dus de boerenkool werd niet opgemerkt. Maar ik zag wel ergens dat de tas een beetje nat was van onderen. Nu had ik door de sneeuw wel andere dingen om op te letten, dus nog geen belletje dat ging rinkelen. Ik had mijn krantjes wel weer uit de tas gelegd en aan het eind van de dag was die tas wel erg nat van onderen geworden en wat groen en toen schoot me ineens weer te binnen dat dat pak boerenkool er nog in zat. Dus vandaag stond stamppot boerenkool op het menu. Aardappels uiteraard met de boerenkool in een pan, een half pakje spekjes en een halve magere rookworst, grootste deel van de Lidl. Kosten ongeveer: 0,50 aardappels, 0,56 boerenkool, 0,42 spekjes en 0,95 magere rookworst = 2,43 en daar kan ik minstens twee keer van eten.

Ik ben alleen nu en dan heb ik ook wel eens geen zin in koken, al is het wel een hobby van me, maar dan moeten er wel meer mensen mee eten. Voor mezelf wordt het vaak een eenpansgerecht of iets waar ik meer dagen van kan eten, met af en toe een boterhammetje tussendoor. 
Ik kook wel bij voorkeur vers en zonder pakjes en zakjes, want na een keer brood als gemaksvoedsel, mis ik mijn groente en vleesje wel. 

Op woensdag eet ik met mijn dochter, schoonzoon en jongste kleinzoon, de ene week bij mij en de andere week daar, zo hebben we allebei eens een dagje kookvrij en dat bevalt ook prima. En voor de rest schipper ik een beetje tussen vers of diepvries met af en toe een blikje of potje. Want eenpersoons porties maken is soms lastig. 

Inmiddels is het woensdag en heb ik vandaag een grote pan macaroni gemaakt. Twee verse kipfilets in blokjes gesneden, een paprika en twee uien gesnipperd, in de voorraad stond nog een pot pastasaus van Jamie Oliver en er was ook nog geraspte kaas van een aanbieding van een tijdje geleden. De prijzen weet ik niet precies meer, maar er was ruim voldoende voor drie volwassen eters, waarvan er eentje nog een tweede bord nam en er is nog een ruime portie over om in te vriezen.  Het zal bij elkaar hooguit 3 euro zijn. 1,60 kipfilet (Lidl), 0.49 zak 500 gr. macaroni (Lidl), 0,33 paprika (3 voor 0,99), ui 0,20 (Lidl, 5 kilo 1.19, is nu weer in aanbieding), pasta saus was restanten aanbieding C1000.  

Ik heb nu dus weer twee maaltijden achter de hand voor dagen dat ik minder zin/tijd in koken heb. Ik merk wel dat per 1 januari sommige prijzen weer stiekum omhoog zijn gegaan. Ik noteer wel alle boodschappen in een kantooragenda van de witte boekenhal. Die heeft 1 pagina per dag en ieder jaar haal ik er weer eentje, dat is gelijk mijn huishoudboek ook.  Af en toe haal die van vorig jaar nog wel eens te voorschijn om prijzen eens terug te kijken, want ik noteer elke bon per boodschap in mijn agenda. Vaak schrijf ik ook mijn maaltijden een tijdje op, als ik weer eens erg prijsbewust bezig ben. Als ik betaalbare ideetjes zoek, is het soms weer leuk om eens terug te kijken.

Doorgaans koop ik vooral aanbiedingen, zo had ik afgelopen vrijdag witlof voor 0,49, spruitjes voor 0,79 en vandaag weer een kilo peen meegenomen voor 0,49. Daar kan ik weer dagen van eten. De witlof moet nu eerst op, de andere groente kan langer bewaard worden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!