zaterdag 12 januari 2013

113. Consumindernieuwjaar

We zijn weer in een nieuw jaar beland en de drukte van alle feestdagen, Serious Request en vakantie is voorbij.
Tijd om weer een verse agenda in te wijden, het oude jaar even de revue te laten passeren en vol goede moed de consuminder-touwtjes wat strakker aan te trekken. 
Maar ik begin het jaar met goede positieve moed. Elk nadeel heeft ook zijn voordeel weer en we zijn er nog steeds zelf bij om bij te sturen waar mogelijk.
Begin van het jaar is hier altijd even druk met veel verjaardagen achter elkaar, maar ook die zijn geweest. Kleinzoon is al weer ruim een half jaar en groeit als kool, de beide dame-kleindochters zijn allebei in de lappenmand geweest en met grote kleinzoon gaat het gelukkig goed. 
Deze oma heeft sinds kort een babyuitzet via een veiling van Serious Request aangeschaft, beschikbaar gesteld door kringloopwinkel Het Goed. Het geld ging naar het goede doel en oma kan zo eens oppassen op de dichtstbijzijnde kleinzoon. Alles zat erbij, van vloerkleed, babyfoon, kinderstoel, bedje, box, wipstoeltje, pot tot badje met standaard. Ook beddengoed, speelgoed, boxkleed en twee hele grote beren. Zelfs plankjes met lieve konijntjes om aan de muur te hangen en een ladenkastje zaten er nog bij. Dat laatste had ik zelf niet echt nodig, maar de moeder wilde die wel graag hebben, dus die is naar haar doorgeschoven.
Ik had bij drie veilingen in de omgeving gekeken en deze was de meest complete en ook nog helemaal in mijn stijl. 
Heel mijn interieur is langzamerhand in oude stijl, dus daar past een spierwitte strakke moderne kinderstoel niet bij. Maar nu heb ik dus een ouderwetse donkere houten kinderstoel staan met een grote beer erin, zolang kleinzoon er niet is. En ik werd er helemaal blij van. 
Ook vond ik er nog een ouderwets telefoonbankje, dat ook mee naar huis mocht. Nu ben ik wel helemaal klaar in de woonkamer. Ik ga al jaren regelmatig eens neuzen bij de Kringloop en rommelmarkten en was nog nooit zo'n bankje tegengekomen en nu stond hij ineens daar.     
Van cliënten had ik dit jaar voor de kerst meestal wat geld gekregen en dat heb ik zo heel erg nuttig besteed.
De rest van de maand januari ga ik lekker rustig aan doen. Ik wil veel opruimen, de voorraad eens uitdunnen en niks nieuws meer binnen halen voorlopig. 
Mijn spaarpotje moet groeien, dus ik wil alleen nog vers en wat eventuele kleine aanvullende boodschappen bijhalen voorlopig. Een strakke planning hanteren verder, zodat niks aan mijn aandacht ontsnapt.
Het helpt dat ik er een "verse" cliënt bij heb gekregen, die voor mij zeer therapeutisch werkt. 
Ik werk dagelijks als thuishulp bij ouderen en de meeste huizen waar ik werk zijn gewoon keurig strak. Maar deze zeer aardige dame van 83, heeft een zeer bonte verzameling meubilair, boeken en ze bewaart letterlijk alles zeer ongeorganiseerd. Dat was echt overweldigend bij binnenkomst. Alle platte oppervlaktes staan vol gewoon.  Ook de keuken en de slaapkamer waren propvol. Alle kasten zitten ook propvol en er staan er nogal wat. Is dus een uitdaging om daar enige structuur in te krijgen en als reactie merk ik dat ik zelf thuis ook ineens hard ga opruimen. Want al is het nog niet zo erg hier, het kan altijd beter en ineens zie ik dat ook scherper. 
Een goed begin van het nieuwe jaar dus hier. En jullie?

   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!