maandag 23 januari 2012

54. Basis koken en eten

Ik ben momenteel een aantal boeken aan het lezen.
Ik begon met 'een pleidooi voor echt eten', van Michael Pollan.
Mijn vader kwam met een ander boek waarover hij weer gelezen had en bestelde die voor hemzelf, mij en mijn zusje. Secrets of longevity, Hundreds of ways to live to be 100 van een Dr. Mao Shing Ni  en via de blogs kwam onlangs steeds het boek van Amber Albarda naar boven 'eet jezelf mooi, slank & gelukkig' en ook daarin een warm pleidooi voor de vooral onbewerkte produkten. Onze hele voedingsmiddelenindustrie maakt steeds weer nieuwe produkten die grotendeels kunstmatig zijn, maar vooral uit veel dood bewerkt voedsel bestaat met conserveringsmiddelen, smaakstoffen en toegevoegde kunstmatige ingredienten.
Zij stelt dat zo'n 80% wat in de supermarkt verkocht wordt door de voedingsmiddelen industrie gemaakt wordt en dus weinig rechtstreeks uit de aarde verbouwd en verkocht wordt. Dagelijks komen er weer nieuwe produkten uit om maar weer meer te verkopen. Fruityoghurts waar geen stukje vers fruit inzit, maar een gelei met fruitsmaak, de labels gezond worden te pas en te onpas aan produkten toegewezen, die in weze helemaal niet zo super gezond zijn.
En dan valt het echt niet mee om echt helemaal terug naar de basis te gaan. Soep, kan je van begin af aan maken, met soepvlees, trekken, kruiden, vermicelli, verse groente of smokkel je een beetje en neem je een pot rundvleesbouillon, draai je zelf gehaktballetjes, gooi je er een zakje soep door en diepvriessoepgroente. Nog altijd gezonder dan een pak of blik soep, maar er zijn toch wel gradaties in.
Gisteren schijfjes winterpeen met aardappels en een verse hamburger met uienringen, lekker basis met verse groente en een verse hamburger.  Want van de diepvriesversie wordt je ook niet vrolijk. Vandaag was ik laat thuis en er was nog groente soep. Aan verder koken kwam ik ook niet toe, maar ik had nog een verse hamburger met ui en die maar op een broodje gegeten, met vers fruit na. Ik had nog appels en vandaag waren mineola's in de bonus en die smaakte ook prima.


4 opmerkingen:

  1. We eten hier elke dag zelfgemaakt voedsel. Ik kijk met grote verbazing naar het vak met desserts. Af en toe koop ik wel eens vla of yoghurt, maar daar blijft het wel bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spaarcentje kookt is een heel leuk blog over basiskoken begonnen? Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de potjes en blikken zit ook ongezond plastic wat in het voedsel terecht komt (bovenop al dat conserveringsspul).
    Ik ben ook alles aan het opmaken wat ik nog heb en ben een voorraadje met pakken (bonen, linzen enz.) aan het inslaan om het zelf te koken en daarna in te vriezen.

    BeantwoordenVerwijderen

Consuminderreacties graag!