zaterdag 23 januari 2016

175. Consuminderen in de keuken


Komende tijd ga ik weer eens een tijdje extra op de maaltijden letten. Februari is een lekkere korte maand dus een mooi moment om de prijzen ook weer eens scherp in de gaten te houden.
Ik ben nog steeds mijn te grote voorraad aan het opmaken, maar daar moet toch wel weer verse waar bijkomen. 
Eens in de zoveel tijd haal ik de broekriem weer eens aan en ga dan extra op de prijzen van alles bij elkaar letten. 
Jaren heb ik bij een consumindermailclub gezeten en daar hielden we af en toe onderling een consuwedje. 
Via het Nibud kon je nakijken hoeveel je per gezin uit mocht geven aan eten en wij gingen daar uiteraard onder zitten. 
Een alleenstaande is bijvoorbeeld vaak duurder uit dan een gezin omgerekend per persoon, maar het is de sport om zo voordelig mogelijk toch een gezonde maaltijd op tafel te zetten. We wisselden de maaltijden en de kosten uit en zo werd je toch steeds op weer leuke ideetjes gebracht.
Want je gaat dan niet alleen op recepten koken, maar zoekt ook in de winkel naar de goedkoopste oplossingen en combinaties. 

Eens een keertje pannenkoeken is geen ramp, maar dat kun je niet dag in, dag uit eten. En ook macaroni is een hele goedkope maaltijd, maar je zal er toch wat groente en/of rauwkost bij moeten doen om wat vitamientjes toe te voegen. 
En af en toe een wat duurdere maaltijd kan ook wanneer je daarna weer een paar extra betaalbare toevoegt. 
Ikzelf let op kleurafwisseling, dus een dagje groene groente, maar ook regelmatig andere kleurtjes. Diepvries spinazie kost niet veel, dus die staat regelmatig wel ergens in mijn menu op verschillende manieren bereid. Als groente met aardappels en een gekookt eitje, maar ook in een hartige taart bijvoorbeeld of als bladerdeeggerechtje. 

En daarna weer iets van rode kool of bietjes. Aardappels maak ik op veel manieren klaar, de ene keer gekookt en dan schil meestal gelijk voor twee keer zodat ik de volgende keer opgebakken aardappels kan eten, maar ik maak ook zelf mijn frietjes of ik maak er dobbelsteentjes van die ik dan vaak in een 1-pansgerecht verwerk. Rijst en pasta staat ook regelmatig ter afwisseling op mijn menu en voor een makkelijke snelle dag kies ik vaak voor een tortilla/wrap. Die heb ik altijd wel in huis tegenwoordig. Je kunt ze simpel zelf maken, maar ik heb altijd wel een paar k&k-pakjes van de lidl in huis. Dan heb je er 6 voor 0,79 eurocent en je kunt er eigenlijk van alles instoppen. Reepjes kip(filet), wat shoarma, gyros of kebab, gerookte zalm, restjes vlees gecombineerd met roerbakgroente of rauwkost. Op vrijdag is dat wel één van mijn favoriete gerechtjes als ik moe de week afsluit. In het weekend zorg ik doorgaans dat ik wat vlees voor de komende week voorbereid. Afgelopen weekend had ik twee rollades in de oven, maar het kan ook een hele kip zijn, afhankelijk van de reclame van die week. 
Voor 1 a 1,5 euro pp kan ik een heerlijke warme maaltijd op tafel zetten met voldoende vlees/kip/vis, groente en aardappels/rijst/pasta en vaak maak ik er in het weekend ook nog een grote pan verse kippen/groentensoep bij. 
Mijn vlees/kip haal ik tegenwoordig steeds meer bij de slager/poelier of de Turks/Marokkaanse winkel. En groente haal ik zoveel mogelijk rechtstreeks bij de kweker vandaan al lukt dat niet altijd natuurlijk. Maar mijn streven is wel steeds minder bij de super vandaan te halen, zeker op eetgebied. 
   



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!