donderdag 1 oktober 2015

166. Hutje op de hei

Gezien mijn leeftijd lijkt me dat niet verstandig en ik hou nu toch wel van een beetje comfort in mijn woonomgeving. 

Maar diep in mijn hart had ik lang geleden wel weg willen trekken uit de Randstad. Zo'n dikke 30 jaar geleden ben ik echt wel rond wezen kijken in Friesland e.o. Toen was het aanbod nog niet zo makkelijk vanuit huis te bekijken. En het is er dan ook niet van gekomen.

Maar nog steeds ben ik heel graag in het noorden van het land, met Drenthe de laatste jaren als favoriete vakantiebestemming om heerlijk rond te toeren. 
Veenhuizen
Maar ook hier in de omgeving zal er nog heel wat moois te zien zijn wanneer ik de tijd er maar voor neem. 
Dat hoop ik de komende tijd toch af en toe eens te gaan doen. Gewoon ergens naar toe rijden via oude binnenweggetjes en dan maar kijken wat voor schoons op mijn pad komt. 
Die drang heb ik mijn hele leven al gehad. Er was een tijd dat ik bij de spoorwegen werkte en gratis reizen had. Toen trok ik er ook regelmatig op uit. Ik nam mijn broodpakketje en drinken mee en zag onderweg wel waar ik uitstapte. Ik heb ook heel wat af getienertoert toen die beschikbaar was. Toen was het voor mij een sport om zoveel mogelijk te zien op 1 dag en zoveel mogelijk kilometers te maken door Nederland en in combinatie met treintoegangskaartjes om ook iets voordelig te bekijken. 
Ook met mijn kinderen ben ik vaak op stap geweest, met de trein en een railrunner was het nog een beetje betaalbaar. Dan koos ik meer de oude stadjes in de buurt uit, waar we konden wandelen en ook een ijsje of zo konden halen, zodat het leuk bleef voor ze.

Alles wat geschiedenis heeft vind ik heerlijk om te bekijken. Een beetje terug in de tijd.
Archeon, Kloosters, Openluchtmusea, maar ook de kleinere verrassende lokale musea hebben mijn interesse. Zo stap je vaak ineens een heel andere terug-in-de-tijd-wereld in.
Ik kwam in Oud-Schiedam tijdens een rondwandeling eens een Cooperatie-winkel museumpje tegen en kwamen we onderweg op vakantie ook vaak heel verrassende tegen. 
Komende tijd hoop ik hier de omgeving eens nader te gaan bekijken en zal vast nog wel eens verslag uitbrengen van het moois dat hier rond Delft en wijde omgeving te bekijken is. Voor tips sta ik uiteraard ook open.
Voorlopig is mijn loop- en fietsvermogen nog beperkt, dus we starten kleinschalig in de buurt. Ik zag dat Rijswijk ook een leuk museum heeft en ook het streekmuseum Westland staat op mijn wensenlijstje om eens te bezoeken. Zo zullen er nog wel veel meer zijn waarvan ik het bestaan niet eens weet. Eén keer maand wil ik toch wel zo'n uitje  voor mezelf gaan plannen. Een beetje voer voor mijn geest moet er ook zijn. Lowbudget en consuminderig uiteraard, maar ik weet dat ik opbloei als ik weer even een beetje gehapt heb van de sfeer van vroeger. Daarna waardeer ik mijn eigen plekje weer des te meer.   

2 opmerkingen:

  1. heb je een je een museum jaarkaart?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, wel gehad toen hij nog gratis ergens aan gekoppeld was (dacht ing rekening) en ook nog wel zelf genomen. Maar ik ben te druk normaal om die eruit te krijgen.

      Verwijderen

Consuminderreacties graag!