zondag 22 februari 2015

151. Nieuwe eet-methode voor komende week

Eens uitvissen hoe dit gaat bevallen. 
Vanavond heb ik een oosters gekruid rundergehaktbrood en een rollade in de oven gebraden. Deze hadden beide ongeveer dezelfde temperatuur en dezelfde tijd nodig.
Van een beetje gehakt heb ik eerst soepballetjes gedraaid en daar een lekker vers groentensoepje van gemaakt en daarna de oosterse smaak aan de rest toegevoegd voor het gehaktbrood. Kijken of dat me tijd en energie bespaart komende week om toch snel een lekker maaltje op tafel te krijgen. Ik kan er een heel eind mee komen in ieder geval en lekker afwisselend eten. Het kan allebei bij aardappels, rijst of pasta, met of zonder sausje, in plakjes of kleinere stukjes.
Vanavond was er dus lekkere verse soep en ik had ook nog hamburgers en broodjes die op moesten. Na alle gesjouw en gesleep in huis smaakte dat prima. 

Vandaag lekker in mijn huisje bezig geweest. Afgelopen zaterdag heb ik via een lokale facebookgroep een oude secretaire met van die leuke vakjes op mogen halen en een kleine kloostertafel, twee bijzettafeltjes, 4 stevige houten eetkamerstoelen en een spiegel kwam er gratis bij. 
Nu heb ik weer een goede basis om verder te kunnen. Ik ben er heel blij mee, alleen jammer dat er meestal een droeve reden is dat mensen het weg moeten doen. In dit geval moest er een huis leeggemaakt worden en of de betreffende moeder was overleden of naar een verzorgingshuis was gegaan werd er niet bij verteld, maar het voelt altijd triest om iets af te moeten sluiten. Zo'n leeg huis waarin je ziet dat er jaren geleefd was. 

Vanmiddag nog even een uurtje lekker de fiets gepakt. Het zonnetje scheen lekker en aangezien onze lokale supermarkt komende twee weken gesloten is, wegens een ingrijpende verbouwing, even naar het volgende dorp gereden waar de moestuinaktie wel goed bevoorraad was. Een paar aktiedingen gehaald die ik normaal ook gebruik uiteraard en even de lokale turkse winkel bekeken. Normaal race ik er meestal in mijn oude autootje langs als ik naar mijn dochter en gezinnetje ga, maar nu op de fiets kon ik een korte stop houden.  Het zonnetje was heerlijk en goed voor de vitamientjes, de ontspanning en de portie buitenlucht was ook zalig. Terug kwam er een fris windje opzetten en de temperatuur daalde ook voelbaar, dus ik was wel blij bijtijds thuis te zijn. 

Voor morgen staat er natuurlijk nog een lekkere kom soep op het programma en waarschijnlijk weer eens iets met rijst en iets van rauwkost of roerbakgroente. Voor de rest van de week moet ik nog even gaan zitten en bekijken wat er op moet. 
Komende week wil ik ook weer zelf mijn brood gaan bakken. 
Bij de A.c.t.i.on. waren broodbakblikken te koop en gelijk een teiltje meegenomen om deeg voor twee broden tegelijk te kunnen maken. Ik heb wel een bbm en gebruik die ook wel, maar ik denk er vaak te laat aan om hem nog aan te zetten en de vorm van de broden vind ik zo ongelukkig. Van die grote vierkante boterhammen met gat erin. Nu had ik nog een brood bij mijn buurvrouw in de vriezer liggen, dus die moest eerst op. Maar dan wil ik zelf weer gaan bakken en meer experimenteren, met losse broodjes enzo. Er staat zoveel op youtube om uit te proberen en ik kom zoveel tegen via internet, dat ik even op de standaard broden ben uitgegeten. 

Bezig produktief dagje gehad vandaag en drukke werkweek afgelopen week. Het autootje moest op voor zijn jaarlijkse keuring afgelopen vrijdag, maar ook die mag weer een jaartje rijden zodat ik mijn werk kan blijven doen. 
Het is wel met de fiets te doen als je goed gezond en in goede conditie bent, maar het is wel dik drie kwartier fietsen, 6 uur zeer lichamelijk werken en dan weer drie kwartier terug en dat red ik momenteel niet. Ik ben blij dat ik mijn werk doen net red en dan is de energiepijp wel leeg.      
Maar de was hangt weer, er is weer lekker gegeten, mijn woonkamer wordt weer gezelliger en ik heb ook mijn opslag/kledingkamertje waar ook mijn vriezertje staat weer redelijk bereikbaar gekregen vandaag. Daar waren al tijden twee matrassen ingeschoven, plus nog wat tassen met leesboekjes voor mijn jongste dochter, ooit opgehaald maar nog niet doorgegaan en spullen van mijn jongste zoon opgeslagen, zodat ik er amper in kon lopen, maar ook daar heb ik me nog even kwaad gemaakt en toch weer ruimte gevonden. Zodat ik nu weer bij mijn kledingkast kan komen en ook de vriezer weer normaal open kan doen. En dat is een hele stap, na maanden soort van stilstand thuis. 

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Consuminderreacties graag!