zaterdag 24 januari 2015

146. De consumindertouwtjes weer aanhalen

De bonnetjes zijn weer genoteerd in de huishoudagenda. Het salaris is weer binnen en voor februari wil ik de touwtjes weer eens strakker aanhalen. 

De voorraad wil ik veel meer opmaken en gebruiken en ook de vriezer moet gewoon weer eens leger worden. In januari heb ik niet altijd alles genoteerd, maar van af nu gaat de agenda gewoon mee  en wordt alles gelijk opgeschreven wat uitgegeven wordt.

Ik wil ook de ruimte hebben om meer maaltijden vast van te voren voor te bereiden of voor meer dagen te koken en dan porties invriezen. 
Nu neem ik steeds weer nieuwe dingen mee die ik die week gebruik en vergeet ik steeds mijn voorraad beter op te gebruiken. 
Ik heb nog diverse soorten pasta's staan uit reclames, meer dan genoeg voor weken. Rijst idem en ook meel 
Brood kan ik nu ook niet in porties invriezen, dus haal of maak ik vaak een brood en eet er dan dagen van. Terwijl ik gewoon 1 x voor de hele week broodpakjes wil maken en zodat ik 's morgens mijn gesmeerde pakje kan opvissen. Dat scheelt mij weer tijd en ergernis, want het eindigt vaak in droog brood mee, met eventueel wat meegenomen beleg erop gepropt, in de auto om dan al rijdend op te eten tussen twee clienten door. 

Het beleg wil ik ook vaker zelf gaan maken, aangezien daar ook steeds vaker extra houdbaarheidstoestanden aan toe worden gevoegd. 
Ik wil mijn eigen smeersels maken, een verse eiersalade of wat vaker iets visserigs voor op/bij brood. Mijn eigen vleeswaren maken als kipfilet of een gehaktbroodje voor een week.

Steeds vaker zie ik vriezerkoken langs komen, waarbij hele maaltijden vast gesneden en voorbereid in de vriezer in ziplockzakken of bakjes zitten. Een paar uurtjes werk in het weekend en de hele week plezier ervan als je uitgeput thuiskomt en je zo een maaltijd uit je mouw kunt schudden zonder verdere voorbereiding. Je kunt 's avonds je maaltijd in de koelkast leggen en je hebt de volgende dag zo wat op tafel staan. Daar teken ik voor. 
Niks verpietert en je maakt ook alles op. Je mixt alles op volgorde van koken en er hoeft alleen nog wat aardappel, rijst of pasta bij gemaakt te worden.  Peen, prei, bonen, uien, paprika enz. 
Je hakt, snijdt en mixed alles , zelfs de kruiden en/of sausjes kunnen er vast bij en als laatste je kip- of vleesblokjes of gehaktballetjes bovenop, zodat je daarmee kunt beginnen aan te braden en je hebt zo een lekker gezond en vers gemaakt stoofschoteltje.  
Je kunt het in 1 keer inkopen en verwerken over diverse soorten/smaken schotels, want ik hou ook wel van afwisseling in smaak. Door slimmer voor te bereiden hoop ik ook veel meer verse groente te eten en dus ook beter te eten. 
Nu wordt het nog wel eens een blik of pot groente, aardappels en stukje vlees of kip en dan de volgende dag opgebakken aardappels en een andere groente of sla en weer stukje vaak snel klaar vleeswaar.
Afgelopen maand heb ik me meer met geen kliekjes overhouden bezig gehouden en dat eindigde wel eens in wat meer ongezondere happen omdat er iets op moest. Of brood met iets eten en dan geen groente erbij of te weinig. Ik probeer al zo min mogelijk uit pakjes enzo te eten, maar het moet gewoon nog veel gezonder worden hier. Dus dit lijkt me de aangewezen manier om meer afwisseling in mijn menu te krijgen en toch ook allerlei goede groenten ook binnen te krijgen. Een cougette kan je over meedere mixen  verdelen ipv van in een keer zo'n ding op te maken en ook allerlei kleurtjes en structuren kun je beter in een mix verwerken.  

4 opmerkingen:

  1. Het klinkt super gemakkelijk maar nu nog het doen..
    Bij mij schortte het daar nogal eens aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook meer eten vooraf klaargemaakt en dit ingevroren. Volgens onze planning op de 'eetlijst' consumeren we het op een gepland moment. Vooraf koken voor de hele week doe ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik begin niet aan vooruit snijden/ koken. Ik vind niet dat de kwaliteit er beter van wordt dan dat je het vers maakt. En hoeveel tijd kost een eenvoudige maaltijd klaarmaken nou eenmaal? Ik vind het alles meevallen. Uiteindelijk kost het evenveel tijd maar nu gewoon op een andere dag en heb je de kosten van het invriezen erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben een, vooral lichamelijk, hard werkende alleenstaande en ik hou van wel van wat afwisseling in smaak en bite bij mijn eten. Nu eet ik vaak aardappels/rijst/pasta met een groente (al dan niet uit pot of vriezer en dan eet je toch vaak twee keer hetzelfde) en een snel stukje vlees/kip/vis. Een bakje champignons gaat vaak ook niet in 1 keer op en zo is het met veel meer groente. Ik wil gewoon goed voorbereid door de weeks een gezonde maaltijd kunnen eten met meer afwisseling en smaken.

      Verwijderen

Consuminderreacties graag!